چگونه باغبانی منجر به کاهش اضطراب و افسردگی می شود؟
نوروسافاریlگذراندن وقت در بیرون از منزل، صرف کردن وقت خارج از کارهای روزمره- به این ترتیب که وقت خودمان را با فضای سبز و چیزهای زنده پر کنیم- می تواند یکی از لذت های زندگی باشد و تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که این امر برای بدن و مغز شما خوب است.
دانشمندان دریافتند که گذراندن دو ساعت در هفته در طبیعت با سلامت و بهزیستی بهتر، مرتبط است. شاید خیلی شگفت آور نباشد که جامعه ملی سلامت یا NHS به طور فزاینده ای به بعضی بیماران توصیه میکند، زمانی را در پروژه های باغبانی دسته جمعی و طبیعت، به عنوان بخشی از “نسخه های سبز” بگذرانند. به عنوان مثال، در شتلند، به ساکنان جزیره- که مبتلا به افسردگی و اضطراب می باشند- “نسخه طبیعت” تجویز می شود، به این صورت که پزشکان آنجا، پیاده روی و فعالیت هایی را توصیه می کنند که به مردم امکان ارتباط با بیرون از خانه را می دهد.
نسخه های اجتماعی، درمان های غیردارویی هستند که دارای مزایای سلامتی میباشد و قبلاً در NHS برای مقابله با اضطراب، تنهایی و افسردگی استفاده می شدند. آنها اغلب بیماران را به یک اجتماع یا سازمان داوطلبانه ارجاع می دهند، جایی که می توانند فعالیتهایی را انجام دهند که به رفع نیازهای اجتماعی و عاطفی آنها کمک می کند، و پزشکان به طور فزاینده ای روش باغبانی کردن گروهی را انتخاب میکنند زیرا این شیوه، مزیت افزوده ای را نیز دربر می گیرد که شامل گذراندن زمان در طبیعت است و حتی در نواحی پر از سازه های مصنوعی، کاربرد دارد.
مبنای شواهد، برای چنین درمان هایی رو به رشد است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد، تجویز اجتماعی می تواند به بهبود سطح اضطراب و سلامت عمومی بیمار کمک کند. یافته ها همچنین حاکی از آن است که طرح های تجویز اجتماعی می توانند به کاهش استفاده از خدمات NHS منجر شوند.
فواید باغبانی
تحقیقات نشان می دهد باغبانی می تواند به طور مستقیم سلامتی افراد را بهبود ببخشد. شرکت در باغبانی گروهی، همچنین می تواند مردم را به سمت انجام رفتارهای سالم تر ترغیب کند. به عنوان مثال، ممکن است پروژه های محلی بصورت پیاده روی یا بصورتدوچرخه سواری کردن قابل دسترسی باشد که باعث می شود افراد از گزینه های حمل و نقل فعال تر در زندگی روزمره خود استفاده کنند.
خوردن فرآورده هایی که از همان باغ گروهی بدست آمده نیز ممکن است به افراد کمک کند تا عادات خوردن مواد غذایی تازه و محلی را بطور کامل ایجاد کنند.
بر خلاف رشد در بخش های اختصاصی یا باغ های خصوصی، باغبانی جمعی، نیاز به عنصر همکاری و برنامه ریزی جمعی دارد. همکاری مشترک در راستای اهداف مشترک می تواند یک احساس واقعی اجتماعی را ایجاد کند. و در یک باغ، ممکن است احساس ارتباط برقرار شود، نه فقط با افراد دیگر، بلکه با یک جهان زنده به عنوان یک کل.
(قبلا در مقاله ای در همین کانال، بیان شد گیاهان هم مانند ما انسان ها احساس درد دارند و تغییرات هورمونی در پاسخ به آسیب، در آنها به صورت افزایش هورمون های آدرنرژیک، مشاهده میشود.
بر اساس پیوندهای قدیمی موجود در اجزای عالم هستی در نقطه تکینگی، می توان انتظار داشت واکنش ها در سطح عالم مادی ما و زمان و مکان آن، بتواند در دیگر موجودات، تاثیر گذار باشد.
در سطح بالاتر از عالم ماده هم، تاثیر گذاری کاملا محتمل است.
روح حیات، شهوت و گاهی قدرت، در گیاهان وجود دارد و آنها هم در درجه ای پایین تر از حیوانات و انسان، حیات دارند(از جابر، از ابی جعفر ع روایت است: از ایشان در مورد علم عالم سوال کردم. ایشان فرمود: ای جابر! در انبیا و اوصیا پنح روح وجود دارد: روح القدس، و روح ایمان و روح حیات و روح قدرت و روح شهوت. پس با روح القدس ای جابر! آن چیزی را دانستند که از زیر عرش تا زیر زمین است.
سپس فرمود: ای جابر! این چهار روح در موردشان حدث، رخ میدهد(جدید میشوند و تحول می یابند) و تنها استثنا روح القدس است و این روح، سرگرم نمیشود و بازی نمیکند.)(منبع- کلینی- کافی- ج1- ص272)
روح ایمان از آسمان دوم به بالا مطرح است و خاص انسان است و سه روح دیگر در گیاهان و حیوانات هم وجود دارد.
(نفس و روح و عقل
روشن شده است که نفس از ترکیب گل بالا رفته و روح، آفریده شده است و به همین دلیل، نفس از روح متفاوت است.
ولی از جهت نام گذاری، نفس، گاهی روح نامیده می شود زیرا از روح، آفریده شده است چون صورت روح ایمان و روح القدس را منعکس می کند و نیز گاهي، روح، نفس خوانده می شود. بله انسان ترکیبی از جسم و محرک جسم که از چشمها غایب است، می باشد و این محرک از آن جهت که متصل به جسم است، نفس خوانده می شود حتی اگر ارتقا یافته باشد و صاحب روح القدس باشد و از آن جهت که محرک جسم است و از آن جهت که تجلی ای از ملکوت اعلی(یعنی از روح حقيقي) است، روح ناميده شده است حتی اگر ارتقا نیافته باشد و صاحب روح ایمان
و
روح القدس نباشد.
و حقیقت آن است که برای بهره مندی انسان از روح حقیقی حتما باید حداقل بهره و وجودی در آسمان دوم ملکوتی داشته باشد، زيرا آن آسمان، اولین بهشت هاي ملکوتی است.
و نیز خود این محرک از آنجا که تجلی عقل(آسمان هفتم)است، عقل نامیده ميشود و حقیقتا برای آنکه انسان صاحب عقل حقیقی شود لازم است بهره و وجودی در آسمان هفتم داشته باشد.
نفس: در آغاز، روح قدس و روح ایمان با گل رفع شده، جمع شد پس نخستین نفس انسانی آفریده شد سپس نفسهای انسانی دیگر از این نخستین نفس آمد. و نفسهاي دیگر عبارتند از تصویری از نخستین نفس انسانی.
سپس گل و شهوات و نيروهاي مادی که در آن است، آشکار می شود و در آن، روح ایمان و روح القدس ظاهر میگردد(سوگند به نفس و آنچه آن را بر پا کرد * و فجور و تقوا را به آن الهام کرد * هر که نفس را تزکیه کرد، رستگار شده است * و هر که نفس را تحقیر کرد رسوا و زیانکار شد.)( شمس 7-10)
پس هر انسانی، نفس دارد و این نفس در این عالم مادی عبارت است از آینه ای که روح ایمان و روح القدس در آن منعکس می شود و این نفس، سه روح دارد که عبارتند از: (روح حیات و قدرت و شهوت)(اشتراک میان انسان و حیوان)
و همه این ارواح از آن جهت که رو به همین سو است و برای اين کار عمل می نماید، همان نفس انسانی می باشد پس اگر نفس را به صورت کارخانه ای تصور کنیم، هر روحی از این ارواح، چیزی در اين کارخانه است و برخی، برخی دیگر را تکمیل می کند و کارخانه با همه آنها ساخته می شود.
مثلا روح حیات، در این کارخانه نیروی الکترومغناطیسی است و روح قدرت، محرکهایی است که به وسیله نیروی الکترومغناطيس یا روح حیات حرکت می کند. اما روح شهوت، ابزاری می شود که به وسیله محرکها حرکت می کند و مي چرخد.
و نفس در حد خود به آن معنی نیست که انسان، روحی حقیقی دارد بلکه روح حقیقی از آسمان دوم شروع می شود یعنی به ناچار باید نفس تا آسمان دوم ارتقا یابد تا آنکه صاحب روح حقیقی شود.
بله ممکن است نفس تا زمانی- که در آسمان اول است- روح خوانده شود؛ به آن دلیل که تجلي نفس از ملکوت اعلی یا روح حقیقی است و به آن دلیل که نفس و سه روح آن یعنی روح حیات و قدرت و شهوت، محرک جسم هستند.
ارتقای انسان و بلندی جایگاه او هرچه باشد، این نام یعنی نفس را از محرک جسم نمی ستاند.
پس حتی اگر انسان بهره ای در آسمان های ملکوتی داشته باشد بلکه در آسمان کلی(آسمان عقل) باشد مانند انبیا و اوصیا و اولیا ع، می توانیم در مورد محرک بگوئیم که آن نفس انسان است زیرا این اسم به اعتبار حالت آن است زیرا از گل رفع شده و روح آفریده شده است- احمد الحسن- کتاب عقاید الاسلام با ضمیمه یسئلونک عن الروح)
و چون عوامل ایجاد کننده حیات، در سطحی فراتر از جسم و بدن وجود دارد و عالم مادی کنونی ما و زمان و مکان آن، محصول این عوامل و علل میباشند، قابل انتظار است احساسات گیاهی به صورت متقابل، بر روحیه و احساسات ما هم تاثیر داشته باشد.(زیرا همه از یک اصل و ریشه یعنی روح با درجات بالا یا انسانی منشأ گرفته است)
همچنین پیوند یگانه اجزای عالم در ابتدای ایجاد کیهان، تاثیرات متقابلی را در همه اجزای کیهان باقی میگذارد و امروز با فیزیک کوانتوم و اصل در هم تنیدگی کوانتومی این مطلب روشن تر شده است.(به زبان ساده و به عنوان اولین مثال تاریخی، درهمتنیدگی، جفت شدن خواص مکانیکی دو ذره است، ذراتی که پیش تر با یکدیگر در اندرکنش بوده و سپس از یک دیگر جدا شدهاند. در هم تنیدگی برای ذراتی همچونفوتونها،الکترونهاو حتیمولکولهارخ میدهد. این اندرکنش فیزیکی مربوط به خواصی نظیر مکان، تکانه،اسپینوقطبشو... است به گونهای که با تعیین هر یک از خواص برای یکی از دو ذره همان خاصیت در دیگری تعیین میشود. به عبارت دیگر هر یک از ذرات جفت شده به خوبی توسط حالت کوانتومی مشابه توصیف میشوند.
بر اساستفسیر کپنهاگیاز مکانیک کوانتومی، حالت دو ذره جفت شده تا زمان مشاهده نامعین باقی میماند. با انجام اندازهگیری یکی از کمیتهای جفت شده ذره اول معین میشود، این امر موجب میشود بیدرنگ مقدار متناظر در ذره دوم مشخص گردد. به عبارت دیگر اگر دو سیستم یک بار با هم اندرکنش داشته و سپس از هم جدا شوند، اندازهگیری روی یکی از آنها تأثیری آنی در حالت دیگری ایجاد میکند، حتی اگر این دو ذره خیلی از هم دور شده باشند. بهطور مثال با مشخص شدن اینکه اسپین یکی از ذراتساعتگرداست، اسپین ذره دوم بیدرنگ به حالتپادساعتگردمیرود. ارتباط دو ذره توسط این پدیده تا امروز در فواصل چند ده متر (در آزمایشگاه) تا صدها کیلومتر آزموده شده است.)
تاثیر متقابل موجودات بر همدیگر محدود به انسان و گیاه نیست ولی آنچه قابل توجه است تاثیر مثبت نگاه انسان بر گلها و گیاهان و برگهای سبز است. تاثیر همه موجودات بر انسان مثبت نیست و نمونه آن، تاثیر حیوانات درنده و یا حشراتی مانند سوسک و کرم است و
لی تاثیر مثبت گیاهان بر انسان، بر هیچ کس پوشیده نیست.
باغها همچنین می توانند به کاهش تغییرات آب و هوا کمک کنند. پوشش گیاهی آنها کربن را جذب می کند و می تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد. ریشه های درختان و درختچه ها در خاک باعث جذب آب می شوند و خطر سیل را کاهش می دهند.
بنابراین چون روابطی که افراد نسبت به دنیای زنده دارند بر رفتارهای آنها نسبت به دیگران تأثیر می گذارد، شرکت در باغبانی گروهی همچنین می تواند افراد پیر و جوان را نسبت به محیط زیست آگاه تر و مسئول تر کند. با اتصال مردم به طبیعت، ممکن است باغهای گروهی بتوانند به دگرگونی جامعه کمک کنند به شهرهای کوچک و بزرگ اجازه می دهند تا به سمت آینده ای پایدار حرکت کنند.
این روند استفاده از گیاهان و باغها برای بهبود سلامتی به عنوان باغبانی اجتماعی و درمانی شناخته می شود. علاوه بر مزایای سلامت جسمی و روحی، به بهبود مهارت های ارتباطی و تفکر افراد هم کمک می کند.
در مرکز مطالعات خدمات دانشگاه هال می خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد روشهایی که باغبانی کردن گروهی میتواند موجب ارتقای بهزیستی افراد، جوامع و جهان زنده شود بیاموزیم. بنابراین ما با باغ گروهی رنگین کمان در هال شروع به کار کردیم، همچنین با مدارس محلی، خدمات اجتماعی، تیم های سلامت روان و انجمن معلولان، ارتباط برقرار کردیم، تا در طی یک سال فعالیت ها و تعامل های آنها را مشاهده کنیم. ما همچنین در مورد تجربیات آنها با کارمندان و داوطلبان مصاحبه می کنیم و تا ببینیم که چگونه بهزیستی افراد هنگام شرکت در این پروژه تغییر می کند.
اگرچه هیچ روش مداخله ای نیست که برای همه مناسب باشد، اما باغ های جمعی از جاذبه و پتانسیل بالایی برخوردار هستند.
باغ های گروهی می توانند گروه های متنوعی از مردم را گرد هم آورند و می توان این فضاها را گسترده تر کرد و در دسترس قرار داد. به عنوان مثال، میتوان دسترسی را برای استفاده کنندگان از ویلچر بهبود بخشید، در حالی که می توان با استفاده از رایحه ها و صداها و همچنین محرک های بصری، یک تجربه پیچیده حسی ایجاد کرد. امیدواریم که تحقیقات ما به اهمیت این مکانها و فواید بسیاری که آنها می توانند برای مردم، جامعه و دنیای زنده به همراه داشته باشند، کمک کند.
تاثیر رنگ سبز برگ گیاهان بر سلامت روانی:
در سال ۱۹۷۱ دکتر یوگن شورل در یک کلینیک در سوئیس با تحقیقاتی در زمینه رنگ درمانی تأثیر رنگها بر فشار خون،ضربان قلب، سرعت تنفس، حواس جسمانی، اثرات درد و واکنشهای روانی مورد آزمایش قرار داد که به نتایج قابل ملاحظه ای در این زمینه دست یافت. تحقیقات مشابه دیگر از سوی فرانک گبرت بر روی دانشجویان ۲۰ تا ۴۰ ساله صورت گرفت. در این آزمایشهارنگ قرمزو زرد به عنوان رنگهای محرک و رنگ سبز(از جمله در برگ گیاهان)آرامکننده بود؛ بنابراین رنگ ببلعند ها با طول موج بلند محرک تر از رنگها با طول موج کوتاه هستند.
(بختیاری فرد، حمید رضا، رنگ و ارتباطات، انتشارات فخراکیا، تهران، صفحه 85-88، 1388.)
گیاهان خانگی میتواند با بهبود وضعیت آب و هوای خانه باعث بهبود وضعیت هورمونی بدن شود. در محیط منزل، به دلیل وجود تمیز کننده ها، صابون، اسپری، عطر، ابزارهای الکتریکی، فرش و مبل و ذراتی در آن وجود دارد، وسایل آرایشی شخصی و... وضعیت هوای آن ممکن است مناسب نباشد، به خصوص در شهرهایی با آلودگی هوا، این مشکل بیشتر هم میشود. با استفاده از گیاهان خانگی تا حد زیادی میتوان وضعیت بهداشت در فضای منزل را بهتر کرد.
https://starbirdwellness.health/can-houseplants-help-balance-your-hormones/
برخی گیاهان با جذب امواج مضر الکترومغناطیسی وسایل الکتریکی مانند کامپیوتر شخصی، وای فای، موبایل، تلفن و ... میتوانند از اثرات زیانبار بار این امواج بکاهند. از گیاهان خوب در این مورد می توان کاکتوس، گیاه عنکبوتی یا گل سانسوریا را نام برد.
https://www.google.com/amp/s/metro.co.uk/2019/03/27/experts-tell-us-surrounding-plants-can-help-mental-health-9036358/amp/
https://t.ly/qDbvD
@salmanfatemi
نگهداری از موجود زنده در منزل فواید بسیاری دارد و محدود به نگهداری گیاهان در منزل نیست.
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031