اخلاق، پایه تکامل و فرهنگ
شکوفائی ناگهانی تمدن بشری بدون رشد پلکانی قبلی، چرا ایجاد شد؟! آیا با معیارهای کند تکامل مادی و یا میم های سریع فرهنگی، قابل توجیه است؟
به فرض که بتوانیم سرعت ایجاد آن را با میم های فرهنگی، توجیه کنیم مضمون بلند موجود در مفاهیم متون گلین آنها و جدا بودن آنها از بندهای تنگ عالم مادی که نشان میدهد حتی جوان آنها دلبسته کشش های خرد دنیا(ایشتار یا انانا) نیست؛ چه برسد به پیرمردهایی که عمر چندانی برای آنها نمانده است چگونه توجیه می شود؟
مضمون فرهنگ آنها، اخلاق و دور ماندن از تنگنای فرسوده کننده عالم مادی است و این مضمون بلند، ما را با ریشه ها و اصولی آشنا می کند که قادر است ما را از تحلیل ها و فرضیه های عجیب و غریب برای توجیه تکامل فرهنگی، مانند مطرح کردن میم های فرهنگی یا ورود فضایی ها به زمین و ازدواج آنها با زمینی ها!! آنطور که برخی دانشمندان باستان شناس میگویند بی نیاز کند(به فصل پنجم کتاب توهم بی خدایی احمد الحسن یمانی مراجعه شود)
آنچه مایه رشد و تکامل فرهنگی است اخلاق و دور شدن از ژنهای خودخواهی است که ما را برای ماندن در دنیای مادی و ریاست های چرکین آن، مشتاق میکند ولی متاسفانه آنچه بیشتر بر آن توجه و تاکید میشود چیز دیگری است مقاله زیر از استاد زکی صبیحاوی از اساتید دانشکده پژوهش های برتر دینی و لغوی در نجف اشرف زیر نظر یمانی آل محمد بسیار ارزشمند است:
🌷🍃🍂
🍃🍂
🍂
#دکتر_زکی_صبیحاوی
#جایگاه_اخلاق_در_دین
✨ دین، اخلاق را در چه جایگاهی قرار میدهد؟
📌 سؤالی مهم که جز دین و متون حقیقی دینی، کسی بهطور واقعی، به آن اشاره نکرده است!
اما کسانی که اخلاق را مطالعه و آن را علم تلقی کردهاند، اغلبشان هنگامی که به اصول اساسی دین میپردازند، آن را در انتهای لیست قرار میدهند؛ زیرا میگویند:
اول: عقیده؛ دوم: شریعت، و پس از آن اخلاق را در مرتبۀ سوم قرار میدهند!
گویی که آن را پیوستی به حساب میآورند که به دین اضافه شده است؛ زیرا اکثر آنها اخلاق را از اصول دین نمیدانند؛ بلکه اصول دین را فقط عقیده و تشریع میبینند و بس↯
⇦ هنگام قرائت سورۀ مائده، سه عبارت- که پایانشان بهنحوی معنایی واحد دارند- توجه مرا به خودشان جلب کرد:
«ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك...»؛
در اولی (الكافرون)
و در دومی (الظالمون)
و در سومی (الفاسقون)
قبل از هریک از این اوصاف، توضیحی وجود دارد که نشان میدهد افرادی که به کفر و ظلم و فسق توصیف میشوند، چه کسانی هستند.
☝️ این مسئلۀ علمی، که آن را بسیار مهم میبینم، پژوهشگران را بهسوی درک صحیح دین سوق میدهد، و هنگامی که حالت فهم و درک تغییر کند، مجالی برای حزبگرایی و فرقهگرایی و ادعاهای دروغین باقی نخواهد ماند؛ زیرا بدونشک مشخص خواهد شد که دین بر اساس فطرتی پاک، بنا شده است و علت اصلی دوری مردم از دین و تعالیم آن، ازبینبردن و به حاشیهراندن این رکن اساسی است؛ زیرا بسیاری از مردم بهواسطۀ نبود این رکن و در حاشیهبودن، دین را دستوراتی بردهدارانه تلقی میکنند که از حالات وحشیگرانه بردهداری انسانی معروف به «جبت و طاغوت»، کمتر نخواهد بود🔥
✨ اخلاق، بیشتر از عقیده و شریعت مورد تهاجم قرار گرفت؛ بلکه از عقیده و شریعت محافظت بسیار میشود؛ زیرا با غیبت و در حاشیهنشاندن اخلاق، عقیده و شریعت، درب وسیعی را برای دسترسی به عرصههای خود باز میکند و باعث میشود مؤسسات دینی، که دین الهی را از درون آن گسسته، جنگی را علیه فرستادگان و پیامبران و اوصیا بنا نهاده و مردم را بر #انحلال_اخلاقی و #جسمانی آنها تشویق میکنند.
زیرا مشاهده کرده ایم هر فرستاده، به هنگام فرستادهشدن، در ابتدا دعوت عقایدی خود را آغاز نمیکند؛ بلکه برای ایجاد پایههای اخلاق الهی تلاش جدی میکند؛ زیرا او خوب میداند آشکار ساختن مبنای دینی که اعتقاد و شریعت بر اساس آن بنا شده است، تمام ساختارهایی را تضعیف میکند که دیوارهای آن با کمک حذفکردن و بهحاشیهراندن اخلاق الهی برافراشته شده است!🍃🍂
📍و امروز وقتی فرهنگ عمومی دربارۀ دین را بررسی کنید، مردم به شما خواهند گفت که دین همان عقیده و شریعت است و هیچکس به پایه و اساس اولیۀ دین، یعنی اخلاق، توجهی نمیکند؛ بلکه اخلاق دورترین مسئله از سیستم دینداری مرسوم است و چیزی نیست بیش از یکسری مطالب تکراری که کاربردش در مسائل فرهنگی و اجتماعی است💯
⇦ شاید آنچه میخواهم به آن اشاره کنم، برای مخاطب عجیب باشد، برخلاف آنچه در ملأعام روزانه آن را مشاهده میکنیم، و آن این است که: مؤسسات دینی در مواجهه با هر فرستادۀ آسمانی، ابتدا به اخلاق او حملهور میشوند، و از اخلاق بهعنوان وسیلهای برای توهین به دعوت ایشان استفاده میکنند!!!!
آیا این امر عجیب نیست؟
در واقع، چنین چیزی حیرتآور است؛ زیرا میبایست در ابتدا به عقیده و شریعت مدعی هجوم ببرند نه اخلاق
دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [16.04.20 00:18]
او؛ زیرا عقیده و شریعت _طبق آنچه خود مؤسسات تعیین کردهاند_ اصل و اساس دین به شمار میروند؛ پس چرا با عقیده و شریعت مدعی مواجه نشده و حقیقت امر او را مشخص نمیکنند؟
چرا آنها اخلاق را سلاح مواجهۀ خود علیه ایشان قرار دادند؟ و با این سلاح، عقیده و شریعت او را هدف قرار داده و آنها را در دید مردم بیاهمیت جلوه میدهند؟
↻ تا آنجا که میدانم، هیچکس از محققان و پژوهشگران به این امر که حقیقت بزرگان نهادهای دینی را آشکار میکند، و اینکه آنها در تلاش هستند تا ستون اخلاق را در دین محو کنند، توجه نکرده و در این زمینه تحقیق نکرده است؛ زیرا ابراز و اظهار آن برای مردم و نشاندادن اینكه دین فقط بر اساس آن بنا شده است، برای ریاست دینی آنها خطری واقعی است؛ اگرچه بهخوبی میدانند بدون تکیه بر اخلاق، عقیده و شریعت ارزشی نداشته و هیچ تأثیر واقعی نخواهند داشت.
و این امر مهم اگر برای مردم آشکار شود همه را یکپارچه کرده و دیگر راهی برای فرار و پنهانشدن در پشت هواهای نفسانی و تعصبات نخواهد بود تا دین واحد را از هم گسسته و آن را به فرقهها و احزاب مختلف تبدیل کنند تا همدیگر را از نظر اخلاقی و نه عقایدی و تشریع، تکفیر کنند🔥
📌 از طرف دیگر، فرستادۀ آسمانی تلاش میکند تا مقداری از لجنی را که بزرگان نهادهای دینی، چشم و گوش مردم را از آن پر کردهاند، برطرف کند. آنها باعث شدند که مردم از دین، چیزی غیر از عقیده و شریعت نبینند؛ تا بتوانند به این طریق آنان را هرطور که بخواهند بفریبند و کسی بر آنها اعتراض نکند؛ زیرا مبنایی [اخلاق] ندارند که اعتراض خود را توجیه کنند؛ بنابراین آنها اخلاق را در دین فقط یکسری مطالب تکراری و شعارهایی میبینند که فقط در مسائل اجتماعی و فرهنگی کاربرد دارد، و هیچ تأثیری در واقعیت دین و زندگی نخواهد داشت، جدا از اینکه اخلاق نیز براساس دیدگاه اعتقادی و تشریعیِ کاهنان همۀ ادیان، تغییر و تحول پیدا میکند!
🕊 فرستادۀ آسمانی، قبل از اینکه به عبادت خدای یگانه بشارت دهد، اول قواعد اخلاق الهی را که عقیدۀ توحید بر آنها پایدار است تبلیغ و استوار میگرداند. و اما قبل از آن، او از هیچ عقیده یا شریعتی سخن نمیگوید.
و بهترین و بارزترین مثال، اشرفمخلوقات حضرت محمد(ص) است که در ابتدا با بزرگان قریش جنگی اخلاقی را شروع کرد، و پیامبر خدا(ص)، بیدلیل با جدیت و تلاشی بینظیر تلاش نمیکرد که باعث شود متکبران قریش برخلاف مخالفتشان، او را صادقالامین ننامند.
و او تنها شخصی بود که با اخلاق والای خود توانست از خون و خونریزی ای جلوگیری کند که ممکن بود بهدلیل قراردادن حجرالاسود در جایگاه خود، پس از بازسازی کعبه اتفاق بیفتد.
و هنگامی که توانست پایه و اساس اخلاقی را مستحکم کند و آن را برای همگان آشکار سازد، دعوت خود را آغاز کرد💯
👌 به همین دلیل، در هنگام اعلان دعوت عقایدی که دعوت به خدای واحد و احد بود، قریش چارهای جز اظهار دشمنی خود با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیافتند، اما آنها در این امر شکست خوردند؛ زیرا پیامبر(ص) موفق شد مبنای دین را آشکار سازد و لجن را از چشم و گوش مردم پاک کند تا ببینند که عقیده بر اساسی اخلاقی استوار و پایدار است که محمد صلی الله علیه و آله و سلم آن را با گفتار، عمل و بیانهای شریف خود، بیان کرده است.
📍ازاینروست که میفهمیم چرا خدای متعال به محمد(ص) نفرمود؛ تو بر توحید بزرگی آراسته شدهای؟! بلکه در خصوص او فرمود:
✨ وإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ✨
🍃 و تو بر اخلاقی بزرگ و برجسته آراسته شدهای🍃
📖 سوره قلم آیه ۴
✏️دکتر زکی صبیحاوی حفظه الله
📆 1 آوریل 2020 م
📎 http://tinyurl.com/r6awq4l
🌐 https://t.me/ghalam_ashab_ghaem_as/2404
🏳️ @ghalam_ashab_Ahmad_as
@salmanfatemi
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031