پیدایش زبان و تمدن
آغازی از یک پایان
جلوه ای از حقیقتی مشترک
آثار باقیمانده از پیشینیان، همیشه در قالب ادبیات و متون نیست.
بخش بزرگی از فرهنگ و تمدن پیشینیان را میتوان از روی بناهای به جا مانده از آنها شناخت.
تمدن و فرهنگ- که زاییده ی ابزار هوشمندی است- به شکل های مختلفی نمود می یابد. زبان، فقط زبانی- که از دهان خارج میشود- نیست. زبان، کشف محیط و واکنش مناسب به آن در قالب های مختلف است. این قالب دریافتی و واکنشی میتواند درک یا ابراز عبارت ها و حرکت اندام ها و رفتار خاص و یا حتی ساختن بنایی باشد که معمار در ذهن خود، نقشه ی آن را ریخته است.
این طرح ها جلوه ای از ذهن معماری است که نقشه را ریخته است و در بررسی وضعیت ذهنی و هوش گذشتگان گاهی این بناها بیشتر از متونی کاربرد دارد که گذر روزگار آن را تخریب کردهاست.
آثار به جا مانده از گذشته ی دور و نزدیک، نشان دهنده ی نقشه ای است که در ذهن سازنده ی آن وجود داشته است. از آثار گذشته میتوان به معمار تاثیرگذار رسید.
برای نمونه میتوان به دو بنای معماری مدرن کنونی یعنی هتل mandarin oriental hotel در استرالیا و ساختمان بانک مرکزی عراق اشاره کرد.
pic.twitter.com/37qCj9X7q3
هر دو ساختار مشابهی دارند و هر دو، از نقشه های ذهنی معمار عراقی زها حدیدهستند.
زُها حَدید (زاده ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰-درگذشته ۳۱ مارس ۲۰۱۶)، معمار برجسته عراقی-بریتانیایی در سبک واسازی بود.
اغلب آثار وی انعکاس آمیزهای از ساختمانسازی، زمینشناسی و مناظر اطراف است. آثار و طراحیهای وی با حرکت و جریان داشتن با پیروی از هندسه نااقلیدسی، نظم جدیدی را در فضا ایجاد میکند. معماری زها حدید را میتوان تلاش برای ایجاد پلی میان مدرنیسم متقدم و عصر دیجیتال دانست.
حدید در سال ۲۰۰۴ نخستین زنی بود که به دریافت جایزه معماری پریتزکِر نائل آمد.
او در طول دوران فعالیت حرفهای خود، حدود ۹۵۰ پروژه را در ۴۴ کشور به اجرا درآورد که پروژه ی هتل فرشته ي پاسارگاد در تهران یکی از آثار اوست.
یکی از نقدهای بسیار معروفی که به وی شده، توسط شون گریفیث بوده است. او میگوید: آثار زاها حدید به مانند ظرفی توخالی است که می تواند در خدمت هر تفکر و هر حکومتی قرار گیرد
هتل فرشته ی تهران، از روی طرح های معماری زها حدید در شمال تهران در حال ساخت است. این هتل، هتلی نیمه ساز است و ادامه ی ساخت آن، با چالش هایی مواجه است.
معماری و ساختارهای مشابه، نشانه ای از ریشه و منشا مشترک سازه هاست. برای نمونه میتوان به ساختارهای مشابه در معماری قدیم اشاره کرد که گاهی هزاران کیلومتراز هم فاصله داشته اند؛ ساختار تپه های قدیمی سیلک در کاشان و شباهت آن با زیگورات های شوش و عراق قابل توجه است. همچنین ساختارهای هرمی مشابه در آمریکای جنوبی و مصر و چین پیدا شده است. اینها نشانه ی ریشه ی فرهنگی مشترک جامعه ی انسانی است که امروز در گوشه گوشه جهان، پراکنده شده اند. این ریشه ی مشترک فقط مکان و زمان مشترک آنها در ابتدای خلقت نیست؛ بلکه ریشه و منبع انسان، میتواند جهانی وسیعتر با ابعادی بلندتر از کیهان مادی باشد که فاصله های مکانی- زمانی و تمایزها در آن وجود ندارد بلکه این تمایزها، زاییده و تجلی آن جهان بلند است.(نگاه شود مقاله یارتباط انسانی، محدود به قیدهای مادی و یا زبان های مرسوم امروز نیست!در همین کانال)
اتفاق و تصادف؟!
(وقتی میان خود ابزار هوشمندی مادی و کهکشان ها شباهت هست، دور از انتظار نیست بین محصولات ابزار هوشمندی و کهکشان هم شباهت هایی وجود داشته باشد.)
(وقتی بدانیم ریشه ی همه ی اجزای عالم ماده ما، نوسانات کوانتومی مشترکی است- که باعث ایجاد انفجار بزرگ شده است- درک این شباهت ها عجیب نیست؛ بلکه دیدن تفاوت ها و جدا کردن اجزای کیهان از هم، عجیب تر و ناشایسته تر است)
اهرام در کشورهای مختلف جهان، با شکلی شبیه به هم- در دوره هایی که اینترنت و ارتباطات سریعی بین مردم نبوده است- مشاهده میشود.
برای نمونه میتوان به اهرام مشابه در مصر و مکزیک و اندونزی و هند و چین و... در چهار گوشه جهان اشاره کرد. از نظر برخی محققان، نه فقط این اهرام با هم شبیهند بلکه شباهت هایی با ساختار و نظم ستارگان در آسمان دارند.
برای نمونه میتوان به سه ستاره ی صورت فلکی اوریون (شکارچی) اشاره کرد که نورانی بودن آنها مشابه هم نیست و مشابه همین حالت در اهرام سه گانه جیزه در مصر هم هست. درخشندگی ستاره و اندازه اهرام:
جیزه، شامل دو هرم که تقریبا هم ارتفاع هستند و هرم سوم کوچکتر فقط پنجاه و سه درصد بلندی آن ها را داراست؛ کمربند جبار شامل دو ستاره تقریبا مشابه و ستاره ی سوم که 50% درخشندگی آن دو را داراست! این حالت در اهرامی در چین و مکزیک هم مشاهده میشود.
خود این اهرام دارای چند مثلث هستند که هر کدام از سه نقطه، تشکیل شده است و یک نقطه ی آنها همیشه بالاتر از نقاط دیگر است و همه ی این مثلث ها به این نقطه ی بالایی، ختم میشوند. سه مثلث، دور تا دور اهرام را می پوشاند و این مثلث ها همه شان در نقطه ی فوقانی به هم میرسند. سه گانه هایی در کنار هم که در قسمت فوقانی، با آن نقطه در ارتباطند و گویا از وسعت و ثکاثر، در قسمت بالایی خود به وحدت و یگانگی می رسند.
هرچند گروهی، ارتباط اهرام با ستارگان را ساخته ی تصور و خیال برخی دانشمندان می دانند ولی شابهت های مشاهده شده در قسمت های مختلف زمین میان این اهرام، با اینکه این اقوام از هم دور بوده اند، نشان دهنده ی ریشه ای مشترک در آفرینش و تاریخ و فرهنگ این اقوام است؛ ریشه ی مشترک در آفرینش- که ممکن است نه فقط بر روی زمین، بلکه در همه ی آفرینش از جمله ستارگان آسمان هم رعایت شود.(و وقتی بدانیم بر اساس نظریه های غالب علمی امروز، ریشه ی همه ی اجزای عالم ماده ما، نوسانات کوانتومی مشترکی است- که باعث ایجاد انفجار بزرگ شده است- درک این شباهت ها عجیب نیست؛ بلکه دیدن تفاوت ها و جدا کردن اجزای کیهان از هم، عجیب تر و ناشایسته تر است و این پیوند بین همه ی اجزای کیهان امروز با نظریه ی نسبیت عام اینشتین و درهم تنیدگی کوانتومی به صورت علمی هم پذیرفته شده است.)
این شباهت ساخته های بشری- که محصول ذهن و هوشمندی انسان قدیم است- با صورت های فلکی آسمان، خیلی غریب نیست بلکه شباهت میان ساختار خود ابزار هوشمندی(سلول های عصبی و سلول های حمایتی)در مغز با ترتیب ستارگان و صورت های فلکی آسمان در سالهای اخیر در مطالعات عصب شناسی مورد توجه بوده است(توصیه میشود به مقاله یشباهت زیاد بین سلول هاي عصبی و شبکه های کیهانی (گمان میکنی جزيي کوچکی در حالی که جهانی بزرگتر، درون توست) در همین کانال مراجعه شود.
وقتی میان خود ابزار هوشمندی مادی و کهکشان ها شباهت هست، دور از انتظار نیست بین محصولات ابزار هوشمندی و کهکشان هم شباهت هایی وجود داشته باشد.
تصویر از سایت علمی نسیم هرمیان موسس بنیاد بین المللی طنین در فیسبوک https://www.facebook.com/photo/?fbid=441263730686182&set=a.291883805624176
برخی توضیحات از دکتر سلمان فاطمی نورولوژیست
ریشه های مشترک، میتواند به محصولات با فرایندهای تشکیلاتی مشابه بینجامد.
همچنین نگاه شود کتاب عوامل موثر در پیدایش زبان انسانی نوشته دکتر عباس طاهر
دکتر عباس طاهر دارای مدرک دکترای علوم دینی و لغوی از دانشکده ی پژوهش های برتر دینی و لغوی در نجف اشرف عراق
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031