درک و درد
حس و ادراک- قسمت هشتاد و هفتم
به اندازه ای که بفهمی و درک کنی، درد میکشی!
درد، منشا حرکت و تکاپو برای درمان یک بیماری و یا بهتر کردن شرایط زندگی است؛ با سرکوب این درد و رضایت به بیماری یا شرایط موجود، حرکت متوقف می شود. گاهی این سرکوب در نتیجه ی عملکرد طبیعی مغز در زدودن محرک های طبیعی استرس زا است؛ گاهی به علت کوچک شدن مغز در نتیجه ی بیماری ها و در نتیجه کاهش ادراکات است و یا گاهی در نتیجه ی پر شدن مغز با تبلیغات و پروپاگاندای حاکم و در نتیجه نبودن جایی در مغز برای درک واقعیت است.
حس و ادراک در هر مرتبه ای، برای موجودی- که امکان تکامل حقیقی و ارتقا برایش فراهم است- در صورتی ارزشمند است که به درد از وضع موجود و تکاپو برای گذر از آن بینجامد.
درد، نشان دهنده ی جای تنگ فرد و برخوردش با محیط بسته ای است که به ناچار باید آن را رها کند. این درد، هرگز بد نیست بلکه مقدمه ی ارتقا و تکامل است.
استفاده از تبلیغات و خطاهای ادراکی و هیجانات، در جهت تثبیت وضع موجود
وقتی اولویت، تشخیص داده نشود، سرگرم کردن به آن چیزی که اولویت نیست برای مشغول کردن مردم و نیندیشیدن به اولویت، آسان میشود.
تسلط بر ذهن هایی- که اولویتش اندیشیدن و تفکر و تحلیل نیست- آسان است.
زیان های این رویکرد، شاید در کوتاه مدت خیلی قابل توجه نباشد ولی پس از دهها سال، محصول و نتیجه ای که تولید می کند بسیار وحشتناک است:
نهادینه شدن فساد و فقر مالی و ذهن هایی که به جای دیدن واقعیت ها، گرفتار توهمات و هیجاناتی بی ارزش هستند!!
در این میان، مردم به تکه نانی خوشند و یا مثلا برای تبلیغات در گرفتن دزدی که تکه نانی را از آنها برده است پایکوبی میکنندولی در برابر فقر شدید در زندگی و سدهای دولتی در برابر کسب و کار و یا در برابر دزدان بزرگی که سرمایه های بزرگ آنها را می بلعند حساس نیستند!
نگاه توهمی به جای نگاه حقیقی باعث می شود اولویت های توهمی به جای اولویت های حقیقی شکل بگیرد.
داستان نان وسیرک
(بهلاتین:panem et circenses)
یک استراتژی مورد استفاده توسطامپراتوران رومبرای دلجویی از تودههای مردم با پخش کردن غذا و بخشیدن سرگرمی به آنان است.
یوونال، شاعر رومی در قرون یکم و دوم میلادی، این لفظ را برای توصیف نوعی از سیاستهای حاکمان روم به کار برده است.
در این رویکرد، فرد سیاسی به جای پرداختن به مشکلات اساسی و خواستههای بنیادین مردم، با بخشیدن مقداری خوراک یا ایجاد سرگرمی برایشان، حواس افکار عمومی را از مطلب اصلی پرت میکنند.
واقعا اینکه این توهمات امروز مانند دو هزار سال قبل، جاری است، مایه ی شگفتی و تاسف است.
فریب خوردن با تبلیغات و پروپاگاندا، نوعی نابود کردن و فریفتن انسان با آن چیزی است که به چشم او نشان داده میشود.
https://youtube.com/shorts/ueMSz79ud-0?feature=share
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031