نون و القلم و ما یسطرون
اهمیت خواندن و سواد خواندن ، چیزی است که امروزه به عنوان یک فاکتور اساسی در تعیین پیشرفت جوامع حساب میشود .سطرهایی که به وسیله قلمها نگاشته میشود ، و پردازش های هنرمندانه ای که با اراده افراد بر صفحه روزگار میماند ، نقشی میزند که قابل مقایسه با مشاهده صرف طبیعت و جریانات روبروی ما نیست .نگاه بر اثر هنرمندانه خالقی توانا، هرگز با نگاه بر منظومه ای پریشان و پراکنده که نگاهت بر نظم ان مجموعه و نظم دهنده بودن خالق ان نیست ، برابر نمی باشد.گویا ما ناچار به خواندن نوشته های خالقیم و ما این اختیار را نداریم که از روی شکل و ظاهر طبیعت ، مطالب را بگیریم
به عبارتی دیگر کلمات نوشته شده ، مغز تو را شسته است و هرگز نمی توانی ، مطلبی نگاشته شده را نخوانی! تاثیر هنرمندانه خالقی توانا که در اینجا انسانی است که کلمات را می نگارد ، با نگاه بر تصویری که شاید در نظر تو خالق مستقیمی آن را ننگاشته است ، یکسان نیست.لیدیا استانتون متخصص روانشناس در دانشگاه لیسستر میگوید : ( دانشمندان اعصاب و دانشمندان روانشناسی ادراكی خواندن را یکی از شستشو دهنده های مغز می شمرند و این امری مفید است زیرا اگر این شستشو نباشد ما در برابر لشكری از 26 حرف زبان انگلیسی عاجز و ناتوان میشویم !! )
اگر به جمله زیر بنگری این مطلب برایت واضح تر می شود :
I am a man
و اکنون به اندازه توانت بکوش تا کلام نوشته شده را وقتی به جمله مینگری، نخوانی !شکل کلمات و فاصله بین آنها و تصویر کامل آن را جستجو کن ولی آنچه جمله می گوید را نخوان!
آیا این کاری آسان است ؟
همه آنهایی که انگلیسی سخن می گویند، نمیتوانند چنین کنند ! و در برابر، بکوش تا اشیای موجود در تصویر نقاشی ای در برابرت را با بالاترین سرعت ممکن نامگذاری کنی .این امر سخت به نظر نمی رسد ولی برخی مردم ، با لکنت بیان می کنند و مردد می شوند.تاکید می شود که نامگذاری اشیا سختتر از آن است که خود اسامی، موجود باشد و فقط لازم باشد آنها را بخوانی .یعنی نامگذاری اشیا ، فرآیند اوتوماتیکی مانند خواندن آن نیست ..
و مثالی واضح بر این، آن چیزی است که اثر استروپ ( stroop effect ) نام دارد .بکوش با حداکثر سرعت ،رنگهای کلمات را نام گذاری کنی و نه آن چیزی که کلمات به آن اشاره میکند . ( مثلا به رنگ قرمز ، بنویسند آبی و یا با آبی بنویسند سبز و بعد شما سعی کنید رنگ را بنامید و کلمه را نخوانید !! ) و مجددا امر سخت میشود و نامگذاری رنگها با سرعت زیاد, باعث خطا میشود .
دانشمندان روانشناس میگویند علت ،آن است که خواندن امری اتوماتیکی است که از ابتدا که ملاحظه میکنیم و جهان اطراف خود را تجربه میکنیم ، درون ما کاشته می شود. ( و ما اشکالات خواندن و نامگذاری را اشکالاتی شگفت آور می بینیم زیرا در دوران کودکی به صورت تصویری بوده است. ) ( وقتی کودک بودیم نمی توانستیم بخوانیم ، و جهان را از روی شکل و رنگ ها تشخیص میدادیم پس انتظار داریم تجربیات اولیه یعنی شناخت جهان از روی تصویر و رنگ برای ما برجسته ترو قدرتمندتر باشد ولی باعث تعجب است که ، قرائت و خواندن ، نقش بزرگتر و مهم تری را در شناخت محیط اطراف ما دارد ! ) لیدیا اضافه میکند که فرایند قرائت، برگشت پیدا نمی کند به همین دلیل مانند شستشوی مغز است گویا اصلا ، تصمیم برای شناخت اطراف در دست ما نیست )
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1722333901430305&substory_index=0&id=1487270211603343
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031