دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


کانال تلگرام دکتر فاطمی

آدرس مطب دکتر سلمان فاطم

آدرس دکتر زهره ابوطالبی

ورزش هوازی ، بهترین تمرین برای مغز

بهترین نوع تمرینها برای سلامت مغز، بر اساس جدیدترین مطالعات چیست ؟
آیا میخواهی به روشی طبیعی طبیعتت را تغییر دهی و حافظه خود را بهبود بخشی و از مغزت حفاظت کنی و از تخریب ادراکی(الزایمر) همراه با بزرگسالی جلوگیری کنی؟ پس عجله کن!
مطالعات جدید از جمله دو مطالعه جدید- که بهار امسال منتشر شد- مطرح می کند که برخی تمرینهای ورزشی منجر به بالا رفتن ضربان قلب می شود و سبب می شود تو مدتی طولانی حرکت و عرق کنی. میدانیم تمرینات ورزشی در هوای آزاد، اثر و فایده زیاد برای مغز دارد. تمرینات در هوای آزاد، کلیدی برای قلب و مغز توست . این عبارت را مولف مقاله در دانشکده پزشکی هاروارد در موضوع عقل و خلق طرح کرد.

برخی فواید مانند تغییر خلق و بهبود حافظه، بعد از چند دقیقه از دوچرخه سواری و تعرق زیاد، رخ می دهد، در حالی که به هفته ها زمان برای به دست آوردن آن از روشهای دیگر نیاز است.و این، یعنی برترین نوع همراهی با عقل ، تمرینات ورزشی هوازی است که آن را به صورت منظم و مستمر برای مدتی حداقل 45 دقیقه انجام دهی.اگر به دنبال فواید ورزشی هستی میتوانی تمرین راه رفتن سریع یا دویدن آرام را در برنامه روزانه خود قرار دهی.

در مطالعه ای جدید نشان داده شده است، در افرادی که از افسردگی شدید رنج میبرند، فقط 30 دقیقه تمرین بر پاها برای مدت ده روز پیاپی، نتایج بالینی و آماری واضحی در کاستن از میزان افسردگی دارد .اشخاصی که از افسردگی شدید رنج میبرند و فقط به دلیل پایین آمدن سطح هورمونهای طبیعی در بحرانها مانند ادرنالین و کورتیزول ، تحت فشار هستند، میتوانند از ورزش هوازی سود ببرند.

اگر عمر تو بیش از 50 باشد بهتر است نرمشهای هوازی با تمرینهای مقاومتی همراه شود و آنها شامل تمرینهای مقاومتی برای وزن زیاد را در بر میگیرد مانند تمرین هفت دقیقه ای حرکت یوگا که در میان آن تمرینهای تجدد نیرو برای قویتر کردن شکم هم هست مانند تمرینهای پلانک.مطالعه جدیدی که در سوم ماه جاری منتشر شد، برخی موارد را برای حمایت از آن مطالعه اضافه می کند و روشن می کند که در بزرگسالان با عمر 60-88 سال، راه رفتن به مدت سی دقیقه، چهار بار در هفته به مدت 12 هفته، ارتباط بین اجزای مغز را تقویت میکند. ضعف این ارتباطات، منجر به فقدان حافظه میشود.

محققان معتقدند این نوع از ورزش برای مغز مفید است زیرا نیروی حیات بخش و اکسیژن را برای آن فراهم میکند و به همین ترتیب در مطالعه ای که روی زنان انجام شد مشخص گردید این نوع از تمرینها برای حافظه و یادگیری هم سودمند است.به همین دلیل دانشمندان توصیه می کنند افراد سالم بالای 50 سال، 5 دقیقه تا یک ساعت از تمرینات ورزشی هوازی را در چند روز هفته انجام دهند.
http://www.sciencealert.com/here-s-the-single-best-type-of-exercise-for-your-brain-according-to-scientists


مطالب ویـژه


بحثی در مورد عملکرد لوب فتاثیر درجه حرارت بر عملکسکته مغزیهزینه ای که برای اندیشیدبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر عصاره تغلیظ شده گیشنا در ابهای گرم جنوب نیویتامین دی گنجینه ای بزربحثی درباره هوش و تفاوتهثبت امواج الکتریکی در عصضررهای مصرف شکر و قند بر ورزش هوازی مرتب خیلی به قبحثی درباره هوش و تفاوتهجهش های ژنتیکی مفید در ساعید نوروز مبارکورزش هوازی ، بهترین تمریبحثی درباره هوش و تفاوتهحس چشایی و بویاییمقالاتورزش و میگرنبحثی درباره هوش و تفاوتهحس و ادراک (قسمت اول )تاثیر ویتامین دی بر بیماورزش در کمر دردبحثی درباره احساساتی غیرحس و ادراک (قسمت دوم )صفحه اصلییادآوری خواب و رویابرخی اثرات مضر ویتامین دحس و ادراک قسمت چهارمسوالات پزشکیژن هوش و ساختارهای حیاتی برخی توجهات در ببمار پارحس و ادراک قسمت پنجمپیامهای کاربرانژنهای هوش ، کدامندبررسي علل احتمالي تغيير حس و ادراک قسمت سومسایتهای دیگرکندر در بیماریهای التهاببررسی و اپروچ جدید بر بیمخواندن ، یکی از شستشو دهنفراموشی همیشه هم بد نیستکوری گذرای ناشی از موبایبررسی علل کمر درد در میانخواب سالم عامل سلامتیفرایند حذف برخی اجزای مغگنجینه ای به نام ویتامین امیوتروفیک لترال اسکلروتلاشی جدید در درمان ام اسخواب سالم عامل سلامتی و یلوب فرونتال یا پیشانی مغامگا سه عامل مهم سلامتتولید سلولهای جنسی از سلدلایلی که نشان میدهد ما بلرزش ناشی از اسیب به عصبايندگان چگونه خواهند دیدتوانایی مغز و دیگر اجزای ديدن با چشم بسته در خواب مولتیپل اسکلروز در زنان ایا بیماری ام اس (مولتیپتوصیه های غیر دارویی در سداروهای مصرفی در ام اسمیهمانهای ناخوانده عامل اثر مضر مصرف طولانی مدت رتکامل ابزار هوش ، راه پر در چه مرحله ای از خواب ، رما تحت کنترل ژنها هستیم یاثرات مفید قهوهتکامل ساختار رگهای مغزی درمان های بیماری آلزایمرمخچه ، فراتر از حفظ تعادلاثرات مضر ماری جواناتاثیر ویتامین دی بر بیمادرمانهای بیماری پارکینسمشکلات نخاعیاختلالات مخچهتاثیر کپسول نوروهرب بر ندرک احساسات و تفکرات دیگمغز آیندگان چگونه است ؟اختلالات حرکتی در انسانتاثیر کپسول نوروهرب بر تدرک عمیق در حیواناتمغز انسان ایا طبیعتا تمااختلالات صحبت کردن در انتاثیر کپسول نوروهرب بر سدرگیری اعصاب به علت میتومغز ایندگان چگونه استادامه بحث تکامل چشمتاثیر گیاه خواری بر رشد ورویای شفافمغز ابزار برتر بقاارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر گیاه خواری بر رشد وروزه داری و بیمار ی ام اس نقش ژنتیک در درمان اختلااستفاده از هوش مصنوعی در تاثیر گیاه خواری بر رشد وروش صحبت کردن در حال تکامنقش اتصالات بین سلولهای بیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر دپاکین بر بیماری مروشهای نو در درمان دیسک بنقشه مغزی هر فرد منحصر بهبیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر داروهای ضد التهاب روشی جدید در درمان قطع نخچیزی خارج از مغزهای ما نیبیوگرافیتاثیر داروی ضد تشنج سدیم روشی جدید در درمان سکته مچگونه حافظه را قویتر کنیبیوگرافیتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان چهار حرفی حیات زمیننگاهی بر قدرت بینایی درابحثی در مورد نقش ویتامينتاثیر درجه حرارت بر عملکسلولهای بنیادی مصنوعی درنرمش های مفید در سرگیجهبحثی جالب درباره محدودیتتاثیر درجه حرارت بر عملکسم زنبور ، کلیدی برای وارنرمشهای مهم برای تقویت عبحثی در مورد نقش کلسیم و تاثیر درجه حرارت بر عملکسیستم تعادلی بدنچرا حجم مغز گونه انسان در