ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها مسیری برای رسیدن سریع تربه هوش

ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها، مسیری برای رسیدن سریع تر، به هوش و مغز بزرگ!

زاد و ولد جنسی، راهی برای ایجاد تمایز بیشتر در نقشه ژنتیکی و محصول این نقشه، یعنی موجود زنده است. و هرچه این گام، جلوتر میرود، تمایزها را بیشتر میکند. معمولا زاد و ولد میان دو گونه مختلف، وجود ندارد ولی استثناهایی هم هست، مثلا گرگ و سگ، با هم رابطه جنسی برقرار میکنند و فرزند حاصل شده، هاسکی است و متفاوت از سگ و متفاوت از گرگ است و اگر میتوانست بچه دار شود با توجه به تمایز بیشتر، کمک زیادی به سیر ارتقا و تکامل میکرد و دست انتخاب طبیعی در گزینش موجود سازگارتر با محیط، بازتر میشد. همین حالت در ازدواج بین اسب و الاغ هم هست. فرزند حاصل شده، قاطر است.

هر دوی این محصولات ناتوان از زاد و ولد هستند.

ولی در سیر تکامل موجودات و سیر تولید ابزار هوش، محصولاتی هم در نتیجه زاد و ولد بین گونه ها هست که هم از مزیت تمایز بیشتر، بهره میبرند و هم از قدرت زاد و ولد جنسی برای تولید تمایز بیشتر، بهره مند است.(مانند زاد و ولد بین نئاندرتال و هموساپینس و یا زاد و ولد بین نئاندرتال و دنیسوان)

عدم امکان زاد و ولد، در محصول ناشی از ادغام دو گونه، میتواند واقعا سدی در برابر سازگاری مفیدی باشد که تکامل از طریق ایجاد تمایز بیشتر در زاد و ولد جنسی ایجاد کرده است و بسیاری از گونههای جانوری را از ارتقای سریعتر و پیشرفته تر باز می دارد.

و اگر روزی با پیشرفت تکنولوژی، بتوان این سد بزرگ را از سر راه تکامل برداشت میتوان انتظار ارتقایی بسیار سریعتر و کامل تر را در گونه های حیوانی و حتی در انسان داشت.

این مورد، یک افسانه نیست و به سادگی میتوان تصور کرد ادغام دو کروموزم در سلول تخم شامپانزه 48 کروموزومی، بتواند سلول تخمی مشابه سلول تخم انسان با 46 کروموزوم درست کند. و با این روش، نه تنها انسان می تواند، سد راه تبدیل فرزندان یک گونه پایین به گونه بالاتر را بردارد بلکه با مداخله ای که صورت میگیرد فرایند تبدیل تخم، نیازمند هزاران بلکه میلیون ها سال برای رسیدن به کروموزومی های موجود مترقی تر نیست.

این روش های فعلا نظری، شاید بتواند ارتقای گونه مورد سلیقه ما را سریعتر کند ولی با کم کردن گونههای در ظاهر بی فایده، میتواند مشکلات زیادی را در فقدان برخی گونه ها ایجاد کند.

این تصور که برخی حیوانات یا گونه ها برای ما بی فایده و بدون سود هستند تصوری اشتباه است. شاید بهره وجود برخی گونه ها برای نگاه سطحی و غیر عمیق ما حس نشود ولی در بررسی های دقیق چرخه های حیات، نقش مفید آنها بسیار برجسته و مهم است.

دنیسوان تیره ای از انسان های ابتدایی است که تقریبا هم دوره با نئاندرتال هستند و در میان آنها زاد و ولد هم وجود دارد.(به نظر میرسد دنیسوان، حدود 287هزار سال قبل پیدا شدهاند و در حدود 55هزار سال قبل، منقرض شده اند.)

تحقیقات نشان می دهد که دختری نوجوان، مادری نئاندرتال و پدری دنیسووان داشته است. این دختربچه- که به نام دنیسووا ۱۱ شناخته می شود- در غار دنیسووا سیبری کشف شده و در زمان مرگ حداقل ۱۳ سال سن داشته است. تحقیقات بیشتر روی استخوان به دست آمده از او نشان می دهد که این دختر حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش، فوت کرده است.

این کشفیات از طریق تحقیق روی DNA به دست آمده از استخوان این دختر، به دست آمده است. این DNA با نمونه های مشابه متعلق به نئاندرتال ها، انسان های مدرن و دنیسووان ها مقایسه شد اما شبیه به هیچ کدام نبود. تنها توجیه ممکن برای آرایش DNA این دختر این بود که مادرش نئاندرتال و پدرش دنیسووان بوده باشند(یا برعکس) یعنی این دختر ترکیب دو گونه مختلف انسان است.

ملاقات نئاندرتال ها با دنیسووان ها

نئاندرتال ها (Homo neanderthalensis) تا حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش در سرتاسر اروپا و آسیای غربی زندگی می کردند. این گونه انسانی در مناطق مختلف و شرایط جغرافیایی متفاوتی زندگی می کردند و از سه عصر یخبندان، جان سالم به در بردند. یافته ها نشان می دهد که نئاندرتال ها شکارچیانی ماهر بودند و در ساخت ابزارآلات، تبحر داشتند.

اما در مورد دنیسووان ها(Homo sapiens denisova) اطلاعات بسیار کمی داریم. تنها اطلاعات ما برگرفته از کشف چند تکه استخوان است که از غار دنیسووا در سیبری به دست آمده است. ما هنوز به طور دقیق نمی دانیم که دنیسووان ها چه شکلی بوده اند و چه قابلیت ها و مهارت هایی داشته اند.

جالب است بدانید که نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان های مدرن امروزی، همگی در حدود ۴۰۰۰۰۰ سال پیش جدی مشترک داشته اند!(شکلی از نئاندرتال) حالا با کشف این دختربچه ۵۰۰۰۰ ساله دانشمندان می توانند با قطعیت بگویند که گونه های مختلف انسانی با یکدیگر ملاقات هایی داشته اند و تولید مثل کرده اند.

همان طور که دیدیم این دختر، ترکیب دو گونه مختلف انسان یعنی نئاندرتال و دنیسووان است و شاید به همین دلیل بتوان او را نئا

ندرسووان نامید!

انسان مدرن

نئاندرتال ها و دنیسووان ها تا حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش در منطقه اوراسیا زندگی می کرده اند و بعد با انسان های مدرن امروزی جایگزین شده اند. اما قبل از آنکه این جایگزینی اتفاق بیفتد این دو گونه انسانی هرازگاهی به یکدیگر برخورد می کرده اند و تولید مثل می کردند. دانشمندان امروزه معتقدند که این تولیدمثل ها بسیار هم زیاد پیش می آمده است و فرزندان بیشماری از ترکیب دو گونه مختلف انسان به وجود آمده اند. در واقع، جالب است بدانید که اجداد افرادی که در منطقه اقیانوسیه و آسیا زندگی می کنند دارای DNA دنیسووان بوده است. در حالی که انسان های غیرآفریقایی امروزی حداقل دارای ۲-۴ درصد DNA نئاندرتال هستند.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که این دو گروه در هنگام برخورد با یکدیگر چه واکنشی داشته اند و چطور با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند؟ چطور یک زن نئاندرتال با یک مرد دنیسووان ملاقات کرده است؟(یا زن دنیسوان و مرد نئاندرتال)

این قبیل پرسش ها ذهن دانشمندان و ما را درگیر می کند و هنوز پاسخ قطعی و روشنی برای آن ها وجود ندارد. اما دانشمندان خوشبین هستند که با تحقیقات بیشتر بتوانند راز زندگی گونه های مختلف انسانی در چندین هزار سال پیش را کشف کنند.

یک تکه از جمجمهدنیسوان برای اولین بار کشف شده است.

و این سهم بزرگی در روشن شدن تعدادی از نمونه ها از یکی از پیچیده ترین شاخه های خانواده هومینین(انسان نماها) دارد. باستان شناس بنس ویولا از دانشگاه تورنتو کشفی را- که تا امروز تایید نشده است- در انتهای ماه مارس در انجمن باستان شناسان آمریکا در سیویلند، اوهایو بیان میکند. در مورد دنیسوان خیلی کم میدانیم و اینها شاخه ای منقرض شده از انسان نماها هستند که گروه خواهری نئاندرتال، به حساب می آید. قبلا فقط چهار دنیسوان شناسایی شده بود و همه آنها در غاری در سیبری بودند.

دنیسوان اول در سال 2010 با مطالعه بر دی ان ای میتوکندری، یک قطعه از استخوان انگشت به دست آمده است و سه مورد دیگر از روی دندان ها کشف شدند.

ژنوم هسته ای نشان داده است که نئاندرتال و دنیسوان، منشأ و جد مشترکی دارند.

قطعه جمجمه کشف شده، قبلا در حدود سه سال قبل از همان غار در سیبری خارج شد.

ویولا میگوید: این خیلی جالب است که ما نهایتا قطعاتی مانند این داشته ایم. این جمجمه، کامل نیست بلکه یک قطعه از جمجمه است. این اطلاعات بیشتری به ما میدهد. در کنار انگشت و دندان این قطعه را هم خوب است داشته باشیم .... ما همیشه حریص بوده ایم او میخندد و میگوید ما همیشه بیشتر میخواهیم.

کشف جدید شامل دو قطعه متصل به هم از پشت است، قسمت چپ استخوان پریتال که کناره ها و سقف جمجمه را تشکیل میدهد. اینها با هم اندازه ای حدود 5 تا 8 سانتی متر را تشکیل میدهند. آنالیز دی ان ای ثابت میکند که قطعه، مربوط به دنیسوان است اگرچه اکنون بر اساس تکنیک های رادیوکربن، بسیار قدیمی است. ویولا و همکارانش بر اساس خلاصه مقاله، قطعات را با موارد مشابه در انسان جدید و نئاندرتال مقایسه کردند.

کریس استرنگر باستان شناس در موزه تاریخ طبیعی در لندن- که در مطالعه شرکت نداشت ولی جلسه کنفرانس را درباره دنیسوان برگزار کرد- می گوید: این حقیقتا یک قطعه کوچک است. امیدواریم قطعات بزرگتر وکاملتری پیدا شود. قطعه پیدا شده، بسیار کوچک است و نمیتوان از روی آن، قطعات دیگر جمجمه را پیدا کرد و بدون اطلاعات ژتیکی نمیتوان آن را دنیسوان خواند. پژوهشگران همچنان در انتظار این هستند که اطلاعات و معلومات بیشتری در مورد دنیسوان پیدا کنند.

پژوهشگران تصور میکنند پیش انسان های منقرض شده، هرچند در سرتاسر آسیا هستند چون بیشتر فسیل ها به میزان کافی حفظ نشدهاند، تا بشود آزمون های ژنتیکی روی آنها انجام داد- پیدا کردن دنیسوان در جاهای دیگر دشوار است .

در سال 2017، پژوهشگران شگفت زده شدند که آیا دو قطعه جمجمه پریتال پیدا شده در چین، از دنیسوان است یا نه. ولی این مورد، تایید نشده است. استرینگر می گوید: این احتمال وجود دارد این فسیل های چینی مانند دیگر موارد در ژوچانگ، با گونه ای- که افرادی مانند من فکر کرده اند- تطابق داشته باشد و ممکن استدنیسوانباشد.

از تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر چهار میلیارد سال تکامل بسیاره ابلهانپیموزایدآیا دست مصنوعی به زودی قابیماری بیش فعالیجنسیت و تفاوت های بیناییچگونه حافظه را قویتر کنیشلیک فراموشیاندوهگین نباش اگر درب یا بحثی در مورد نقش ویتامينفلج خوابحساسیت روانی متفاوتنزاع بین علم و نادانی رو ظهور امواج مغزی در مغز مصایا ابزار هوشمندی یا مغز برخی اثرات مضر ویتامین دلزوم سازگاری قانون مجازاديدن با چشم بسته در خواب هوش مصنوعی از عروسک تا کسایتهای دیگرابزار بقای موجود زنده از تلقین اطلاعات و حافظهماه رجبدر مانهای کمر دردهاوکينگ پیش از مرگش رسالاختلالات مخچهتوصیه هایی در مصرف ماهیمشکلات نخاعیرقیبی قدرتمند در برابر مورزش و میگرنارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر نمغز ابزار برتر بقاريتوکسيمب در درمان ام اسکنفرانس تشنج هتل کوثر اصاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب نقش حفاظتی مولکول جدید دزبان و شناخت حقیقت قسمت چکشف ارتباط جدیدی از ارتبازدواج های بین گونه ای، رتاثیر رژیم گیاهخواری بر چهار ساعت پس از کشتار خوکسیاره ابلهانپیچیدگی های مغزی در درک زآیا رژیم غذایی گیاهی سلابیماری تی تی پیجهش های ژنتیکی مفید در سانگاهی بر قدرت بینایی دراشنا در ابهای گرم جنوب نیانسان قدیم در شبه جزیره عبحثی جالب درباره محدودیتفلج خواب چیستخلاصه ای از مطالب همایش منزاع بین علم و جهل رو به پعلم به ما کمک میکند تا موایا بیماری ام اس (مولتیپبرخی اختلالات عصبی مثانهلزوم سازگاری قانون مجازادی متیل فومارات(زادیوا)(هوش مصنوعی از عروسک تا کمابزار بقای موجود زنده از تلاش هایی در بیماران قطع ماپروتیلیندر چه مرحله ای از خواب ، رهاوکينگ پیش از مرگش رسالاختلالات حرکتی در انسانتوضیحی ساده در مورد هوش ممشاهده آینده از روی مشاهرموزی از نخستین تمدن بشرورزش بهترین درمان بیش فعارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر تمغز از بسیاری حقایق می گرریواستیگمینکنگره بین المللی سردرد داز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم نقش حیاتی تلومر دی ان آ دزبان و شناخت حقیقت قسمت اکشف جمجمه ای درکوه ایرهواستفاده از هوش مصنوعی در تاثیر عصاره تغلیظ شده گینوار مغزی روشی مهم در تشخسیر آفرینش از روح تا مغز پیوند مغز و سر و چالشهای آیا راهی برای رفع کم آبی بیماری ضعف عضلات نزدیک بجهش های ژنتیکی غیر تصادفنگاهی بر توانایی اجزاي بشناخت و معرفت، و نقش آن دانسان جدید از چه زمانی پابحثی در مورد نقش کلسیم و فیلمی بسیار جالب از تغییخواندن ، یکی از شستشو دهننظام مثبت زندگیعلایم کمبود ویتامین E را ایا بدون زبان میتوانیم تبرخی بیماری ها که در آن بممانتین یا آلزیکسا یا ابدژا وو یا اشنا پنداریهوش مصنوعی از عروسک تا کمابزار بقای موجود زنده از تلاشی برای درمان قطع نخامبانی ذهنی سیاه و سفیددر هم تنیدگی کوانتومی و پهدف از تکامل مغزاختلالات صحبت کردن در انتکامل چشممعنی روزهرمز و رازهای ارتباط غیر کورزش در کمر دردارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سمغز برای فراموشی بیشتر کرژیم های غذایی و نقش مهم کنگره بین المللی سردرد داز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش داروهاي مختلف معروف زبان و شناخت حقیقت قسمت دگنجینه ای به نام ویتامین استیفن هاوکینگ در مورد هتاریخ همه چیز را ثبت کردهنورون هاي مصنوعی می توانسیستم تعادلی بدنپیوند سر، یکی از راه حلهاآیاما مقهور قوانین فیزیکبیماریهای تحلیل عضلانی اجهشهای مفید و ذکاوتی که دناتوانی از درمان برخی ویشناسایی سلول های ایمنی اانسان عامل توقف رشد مغزبحثی در مورد عملکرد لوب ففیزیکدانان ماشینی برای تخواب سالم عامل سلامتینظریه تکامل در درمان بیمعلایم کمبود ویتامین E را ایا تکامل هدفمند استبرخی بیماری های خاص که بدمنابع انرژي پاک سرچشمه حدژاوو یا آشناپنداریهوش مصنوعی در کامپیوترهاابزار بقای موجود زنده از تلاشی جدید در درمان ام اسمجموعه های پر سلولی بدن مدرمان های بیماری آلزایمرهزینه ای که برای اندیشیدادامه بحث تکامل چشمتکامل ابزار هوش ، راه پر مغز فکر میکند مرگ برای دیرویای شفافوزوز گوشارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر کپسول نوروهرب بر سمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟رژیم غذایی حاوی تخم مرغ وکندر در بیماریهای التهاباز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش روزه داری در سالم و جزبان و شناخت حقیقت قسمت سگیاه خواری و گوشت خوار کدگالکانزوماب، دارویی جدیاستیفن هاوکینگ در تفسیر تبدیل تراکت صوتی مصنوعی نورون های ردیاب حافظهسیستم دفاعی بدن علیه مغز پیشینیان انسان از هفت میآزمون ذهنی گربه شرودینگربیهوش کردن در جراحی و بیمجهشهای مفید و ذکاوتی که دناتوانی در شناسایی چهره شواهدی از دنیسوان(شبه نئانعطاف پذیری مکانیسمی علبحثی درباره هوش و تفاوتهفرگشت و تکامل تصادفی محض خواب سالم عامل سلامتی و یهفت چیز که عملکرد مغز تو علت خواب آلودگی بعد از خوایرادهای موجود در خلقت ببرخی توجهات در ببمار پارمولتیپل اسکلروز در زنان دانشمندان ژنی از مغز انسهوش مصنوعی در خدمت خلق وحابزار بقای موجود زنده از تمایل زیاد به خوردن بستنمحل درک احساسات روحانیدرمان های جدید میگرنهستي مادي ای که ما کوچکترادغام میان گونه های مختلتکامل زبانمغز ما کوچکتر از نیم نقطهروبات های ریز در درمان بییک پیشنهاد خوب برای آسان از نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز بزرگ چالش است یا منفعراه های جدید برای قضاوت رکوچک شدن مغز از نئاندرتااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش رژیم غذایی در رشد و ازبان، وسیله شناسایی محیطگامی در درمان بیماریهای آیا واکنش های یاد گرفته واستخوان های کشف شده، ممکتبدیل سلولهای محافط به سنوروپلاستیسیتی چیستسکته مغزیپیشرفتی مستقل از ابزار هإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبیوگرافیجاذبه و نقش آن در شکلگیرینخاع ما تا پایین ستون فقرشاهکار قرناولین هیبرید بین انسان وبحثی درباره هوش و تفاوتهفراموش کارها باهوش تر هسخواب عامل دسته بندی و حفطهفت سین یادگاری از میراث عوارض ازدواج و بچه دار شداگر نعمت فراموشی نبود بسبرخی سلولهای عصبی در تلامواد کوانتومی جدید، ممکندانشمندان روش هاي جدیدی هوش مصنوعی در خدمت خلق وحابزارهای بقای موجود زندتمدن قدیمی ای در جنوب ایرمحل درک احساسات روحانی ددرمان های رایج ام اسهستی ما پس از شروعی چگال ادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل ساختار رگهای مغزی مغز مادران و کودکان در زمروح رهایییکی از علل محدودیت مغز اماز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز بزرگ چالشهای پیش روراه های جدید برای قضاوت رکودک ایرانی که هوش او از از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش زبان در سلطه و قدرت اسفر نامه سفر به بم و جنوب گاهی لازم است برای فهم و آیا آگاهی پس از مرگ از بیاصول سلامت کمرتری فلوپرازیننوشیدن چای برای مغز مفید ساخت شبکه عصبی با الفبایپاسخ گیاهان در زمان خوردافراد آغاز حرکت خودشان ربیوگرافیحقیقت راستین انسان علم بنخستین تصویر از سیاهچالهشبیه سازی میلیون ها جهان اولین مورد پیوند سر در انبحثی درباره هوش و تفاوتهفراموشی همیشه هم بد نیستخودآگاهی و هوشیاريهمیشه عسل با موم بخوریمعید نوروز مبارکاگر نعمت فراموشی نبود بسبرخی سيناپسها طی تکامل و موجود بی مغزی که می توانددانشمندان روشی برای تبدیهوش مصنوعی درمانگر کامپیابزارهای پیشرفته ارتباط تمدن بشری و مغز اخلاقیمحدودیت های حافظه و حافظدرمان ژنتیکی برای نوآوریو هر کس تقوای خدا پیشه کنارتقا و تکامل سنت آفرینش تکامل شناخت انسان با کشفمغز چون ابزار هوش است دلیروزه داری و بیمار ی ام اس یادگیری مهارت های جدید داز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز حریص برای خون، کلید تراه پیروزی در زندگی چیستکودکان خود را مشابه خود تاز تکینگی تا مغز از مغز تنقش زبان در سلطه و قدرت اسفرنامه سفر به بم و جنوب سفرنامه سفر به بم و جنوب گاهی مغز بزرگ چالش استآیا امکان بازسازی اندامهاضطراب و ترستری فلوپرازیننوعی سکته مغزی ، وحشتناک ساخت شبکه عصبی مصنوعی با پختگی پس از چهل سالگي به افزایش قدرت ادراکات و حسبیان ژن های اسکیزوفرنی دحافظه و اطلاعات در کجاست نرمش های مفید در سرگیجهشبیه سازی سیستم های کواناولین تصویر در تاریخ از سبحثی درباره هوش و تفاوتهفرایند حذف برخی اجزای مغخودآگاهی و هوشیاريهوموارکتوس ها ممکن است دعامل کلیدی در کنترل کارآاگر تلاش انسان امروز برابررسي علل احتمالي تغيير موجودات مقهور ژنها هستندداروهای مصرفی در ام اسهوش مصنوعی درخدمت خلق وحابزارهای دفاعی و بقای موتمساح حد واسط میان مغز کومخچه ، فراتر از حفظ تعادلدرمان جدید میگرن با انتی ویتامین E برای فعالیت صحارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل امروز در درممغز چگونه صداها را فیلتر روش مقابله مغز با محدودییادآوری خواب و رویااز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز زنان جوانتر از مغز مررشته نوروایمونولوژی و نقکوری گذرای ناشی از موبایاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش سجده بر عملکرد مغزنقش غذاها و موجودات درياسفرنامه سفر به بم و جنوب گذر زمان کاملا وابسته به آیا انسان با مغز بزرگش اخاطلاعاتی عمومی در مورد متسلیم شدن از نورون شروع مچیزی خارج از مغزهای ما نیساختار شبکه های مغزی ثابپرورش مغز مینیاتوری انساافسردگی و اضطراب در بیمابیست تمرین ساده برای جلوحافظه و اطلاعات در کجاست نرمشهای مهم برای تقویت عشباهت زیاد بین سلول هاي عاولین سلول مصنوعیبحثی درباره هوش و تفاوتهفرد حساس از نظر عاطفی و بخانواده پایدارهوش مصنوعی می تواند بر احعسل طبیعی موثر در کنترل بابزار هوش در حال ارتقا ازبررسی و اپروچ جدید بر بیممیهمانهای ناخوانده عامل داروهای ضد بیماری ام اس وهوش مصنوعی ساخته هوش طبیاثر مضر مصرف طولانی مدت رتنفس هوازی و میتوکندریمخچه ابزاري که وظیفه آن فدرمانهای بیماری پارکینسویتامین E در چه مواد غذایارتباط میکروب روده و پارتئوری تکامل در پیشگیری و مغز آیندگان چگونه است ؟روش های صرفه جویی در ایجاژن هوش و ساختارهای حیاتی از تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغزهای کوچک بی احساسرشد مغز علت تمایل انسان بکی غایب شدی تا نیازمند دلاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش غذاها و موجودات درياسفرنامه سفر به بم و جنوب گربه شرودینگر و تاثیر مشآیا احتمال دارد رویا از آاطلاعاتی عمومی در مورد متشنج چیستچگونه مغز پیش انسان یا همسخن پاک و ثابتآلزایمرالکتروتاکسی(گرایش و حرکبیشتر کمردردها نیازی به حافظه و اطلاعات در کجاستچرا مغزهای ما ارتقا یافت شباهت زیاد بین سلول هاي عاوکرلیزوماب داروی جدید شبحثی درباره احساسات متفاقانون مندی نقشه ژنتیکی مخطا در محاسبات چیزی کاملهوش مصنوعی گوگل به کمک تشعصب حقوق نورولووابزار بقای موجود زنده از بررسی سیستم تعادلی بدن امیگرن سردردی ژنتیکی که بداروی فامپیریدین یا نورلهوش احساسیاثرات مفید قهوهتنفس هوازی و میتوکندریمدارک ژنتیکی چگونه انساندرک فرد دیگر و رفتارهای اویتامین دی گنجینه ای بزرارتباط چاقی و کاهش قدرت بتا 20 سال آینده مغز شما به مغز انسان ایا طبیعتا تماروش هایی ساده برای کاهش اژن یا نقشه توسعه مغز و نقاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغزتان را در جوانی سیمکشزمین زیر خلیج فارس تمدنی کاهش التهاب ناشی از بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش غذاها و موجودات درياسفری به آغاز کیهانگزیده ای از وبینار یا کنفآیا احتمال دارد رویا از آبلندی در ذهن ما درک بلندیتغییر الگوی رشد مغزی با زچگونه هموساپينس بر زمین سریعترین کامپیوتر موجودآیا ما تنها موجودات زنده التهاب شریان تمپورالبا هوش مصنوعی خودکار روبحس چشایی و بویاییچرا حیوانات سخن نمی گوینشش مرحله تکامل چشمايندگان چگونه خواهند دیدبحثی درباره احساساتی غیرقارچ بی مغز در خدمت موجودخطا در محاسبات چیزی کاملهوش مصنوعی گوگل به کمک تشعضلانی که طی سخن گفتن چقدابزار بقای موجود زنده از بررسی علل کمر درد در میانمیدان مغناطيسي زمین بشر داروی تشنجی دربارداریهوش احساسیاثرات مضر ماری جواناتو دی ان ای خاص ميتوکندريمروری بر تشنج و درمان هایدرک و احساسواکنش های ناخودآگاه و تقارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر مشاهده بر واقعیت بمغز انسان برای ایجاد تمدروش صحبت کردن در حال تکامژنها نقشه ایجاد ابزار هواز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش قهوه در سلامتیزندگی هوشمند در خارج از زکایروپاکتیک چیستاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتاثیر درجه حرارت بر عملکنقشه مغزی هر فرد منحصر بهسلولهای بنیادی مصنوعی درگزارش یک مورد جالب لخته وآیا برای تولید مثل همیشه به زودی شبکه مغزی به جای تغییر زودتر اتصالات مغزیچگونه آن شکری که می خوریمسرگیجه از شایعترین اختلاآیا مغز تا بزرگسالی توسعامیوتروفیک لترال اسکلروبارداری بدون رحمحس و ادراک (قسمت اول )چرا حجم مغز گونه انسان درششمین کنگره بین المللی سايا اراده آزاد توهم است یبخش دیگری در وجود انسان هقدم زدن و حرکت دید را تغیدفاع در برابر تغییر ساختهوش مصنوعی الفاگومقالاتابزار بقای موجود زنده از بزرگ شدن مغز محدود به دورمکانیزمهای دفاعی در برابداروی جدید s3 در درمان ام هوش عاطفی بیشتر در زناناجزای پر سلولی بدن انسان تولید سلولهای جنسی از سلمرکز خنده در کجای مغز استدرک احساسات و تفکرات دیگواکسن سرطانارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه ناظر هوشیار بمغز انسان برای شادمانی طروشهای نو در درمان دیسک بژنها ، مغز و ارادهاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش مهاجرت در توسعه نسل ازیباترین چیز در افزایش سکاربرد روباتهای ريزنانواز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقص در تشخیص هیجانات عامسلسله مباحث هوش مصنوعیگشایش دروازه جدیدی از طرآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبوزون هیگز چیستتغییر عمودی سر انسان از پچگونه انتظارات بر ادراک سردرد و علتهای آنآیا همه جنایت ها نتیجه بیامگا سه عامل مهم سلامتبازگشت از آثار به سوی خداحس و ادراک (قسمت دوم )چرا در مغز انسان، فرورفتصرع و درمان های آنايا اراده آزاد توهم است یبرنامه و ساختار پیچیده مقدرت انسان در نگاه به ابعدقیق ترین تصاویر از مغز اهوش مصنوعی از عروسک تا کتاثیر ویتامین دی بر بیماابزار بقای موجود زنده از بسیاری از بیماری های جدیما انسانها چه اندازه نزدداروی جدید ضد میگرنهوش عاطفی در زنان بیشتر ااجزایی ناشناخته در شکل گتوانایی مغز و دیگر اجزای مرگ انتقال است یا نابود شدرک تصویر و زبان های مخلتواسطه ها د رمسیر ایجاد مغارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتامغز انسان برای شادمانی طروشهای شناسایی قدرت شنواژنهای هوش ، کدامنداز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش هورمون های تیروئید دزیرفون داروی ضد ام اسکاربرد روباتهای ريز، در از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رو ح و روان بر جسمچند جهانیسم زنبور ، کلیدی برای وارپمبرولیزوماب در بیماری چآیا تکامل و تغییرات ژنتیبیماری گیلن باره و بیمارثبت امواج الکتریکی در عصچگونه باغبانی باعث کاهش سردرد تنشنآیا هوش ارثی دریافتی از پامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبازسازي مغز و نخاع چالشی حس و ادراک قسمت چهارمچراروياها را به یاد نمی آضررهای مصرف شکر و قند بر ای آنکه نامش درمان و یادشبرین نت به جای اینترنتلوب فرونتال یا پیشانی مغدلایلی که نشان میدهد ما بهوش مصنوعی از عروسک تا کصفحه اصلیابزار بقای موجود زنده از تفاوت مغز انسان و میمون هما انسانها چه اندازه نزدداروی ضد تشنج با قابليت تهوشیاری کوانتومیاحساس گذر سریعتر زمانتوازن مهمتر از فعالیت زیمراحل ارتقای پله پله کیهدرک عمیق در حیواناتوراپامیل در بارداریارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر نگاه انسان بر رفتامغز انسان رو به کوچک تر شروشی برای بهبود هوش عاطفکلرال هیدرات برای خواباناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر انتخاب از طرف محیط نقش ژنتیک در درمان اختلازبان چهار حرفی حیات زمینکجای مغز مسئول پردازش تجاز تکینگی تا مغز- از مغز از تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر چندین ماده غذایی که ماننسودمندی موجودات ابزی بر پنج اکتشاف شگفت آور در موآیا خداباوری محصول تکاملبیماری ای شبیه آلزایمر و جمجمه انسان های اولیهچگونه جمعیت های بزرگ شکل سردرد سکه ایآیا هوش سریعی که بدون احسانفجار و توقف تکاملی نشابحتی علمی درباره تمایل بحس و ادراک قسمت پنجمچراروياها را به یاد نمی آضررهای شکر بر سلامت مغزایندرالبرای پیش بینی آینده مغز دلبخند بزن شاید صبح فردا زدندان ها را مسواک بزنید تهوش مصنوعی از عروسک تا کسوالات پزشکیابزار بقای موجود زنده از تفاوتهای جنسیتی راهی براما با کمک مغز خود مختاريمداروی ضد تشنج با قابليت تهوش، ژنتیکی است یا محیطیاخلاق و علوم اعصابتوسعه برخی شغل ها با هوش مزایای شکلات تلخ برای سلدرگیری قلب در بیماری ویرورزش هوازی مرتب خیلی به قارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیمامغز انسان رو به کوچکتر شدروشی جدید در درمان قطع نخکمردرد و علل آناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سنقش انتخاب از طرف محیط، نزبان و بیان، در سایه پیشرکشف مکانیسم عصبی خوانش پاز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر رژیم گیاه خواری بر چه زیاد است بر من که در ایسیاهچاله و تکینگی ابتدایپوست ساعتی مستقل از مغز دآیا دلفین ها می تواند از بیماری ای شبیه ام اس مولتجنسیت و تفاوت های بیناییچگونه جمعیت های بزرگ شکل سرعت فکر کردن چگونه استآیا هشیاری کوانتومی وجودانگشت نگاری مغز نشان میدبحث درباره پیدایش و منشافلج بل، فلجی ترسناک که آنحس و ادراک قسمت سومنزاع بین جهل و علم رو به پطی یکصد هزار سال اخیر هرچایا کوچک شدن مغزانسان البرخی نکات از گاید لاین پرلرزش ناشی از اسیب به عصبدو ویژگی انتزاع و قدرت تجهوش مصنوعی از عروسک تا کپیامهای کاربرانابزار بقای موجود زنده از تقلید مرحله ای نسبتا پیشما تحت کنترل ژنها هستیم یداستانها و مفاهیمی اشتباهیچگاه از فشار و شکست نتراختلال در شناسایی حروف و توصیه های غیر دارویی در سمسیر دشوار تکامل و ارتقادرگیری اعصاب به علت میتوورزش هوازی ، بهترین تمریارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر ژنها بر اختلالات خمغز ایندگان چگونه استروشی جدید در درمان سکته مکمردرد با پوشیدن کفش منااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری منقش اتصالات بین سلولهای زبان و تکلم برخی بیماریهکشف مکانیسمی پیچیده در ب