ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها مسیری برای رسیدن سریع تربه هوش

ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها، مسیری برای رسیدن سریع تر، به هوش و مغز بزرگ!

زاد و ولد جنسی، راهی برای ایجاد تمایز بیشتر در نقشه ژنتیکی و محصول این نقشه، یعنی موجود زنده است. و هرچه این گام، جلوتر میرود، تمایزها را بیشتر میکند. معمولا زاد و ولد میان دو گونه مختلف، وجود ندارد ولی استثناهایی هم هست، مثلا گرگ و سگ، با هم رابطه جنسی برقرار میکنند و فرزند حاصل شده، هاسکی است و متفاوت از سگ و متفاوت از گرگ است و اگر میتوانست بچه دار شود با توجه به تمایز بیشتر، کمک زیادی به سیر ارتقا و تکامل میکرد و دست انتخاب طبیعی در گزینش موجود سازگارتر با محیط، بازتر میشد. همین حالت در ازدواج بین اسب و الاغ هم هست. فرزند حاصل شده، قاطر است.

هر دوی این محصولات ناتوان از زاد و ولد هستند.

ولی در سیر تکامل موجودات و سیر تولید ابزار هوش، محصولاتی هم در نتیجه زاد و ولد بین گونه ها هست که هم از مزیت تمایز بیشتر، بهره میبرند و هم از قدرت زاد و ولد جنسی برای تولید تمایز بیشتر، بهره مند است.(مانند زاد و ولد بین نئاندرتال و هموساپینس و یا زاد و ولد بین نئاندرتال و دنیسوان)

عدم امکان زاد و ولد، در محصول ناشی از ادغام دو گونه، میتواند واقعا سدی در برابر سازگاری مفیدی باشد که تکامل از طریق ایجاد تمایز بیشتر در زاد و ولد جنسی ایجاد کرده است و بسیاری از گونههای جانوری را از ارتقای سریعتر و پیشرفته تر باز می دارد.

و اگر روزی با پیشرفت تکنولوژی، بتوان این سد بزرگ را از سر راه تکامل برداشت میتوان انتظار ارتقایی بسیار سریعتر و کامل تر را در گونه های حیوانی و حتی در انسان داشت.

این مورد، یک افسانه نیست و به سادگی میتوان تصور کرد ادغام دو کروموزم در سلول تخم شامپانزه 48 کروموزومی، بتواند سلول تخمی مشابه سلول تخم انسان با 46 کروموزوم درست کند. و با این روش، نه تنها انسان می تواند، سد راه تبدیل فرزندان یک گونه پایین به گونه بالاتر را بردارد بلکه با مداخله ای که صورت میگیرد فرایند تبدیل تخم، نیازمند هزاران بلکه میلیون ها سال برای رسیدن به کروموزومی های موجود مترقی تر نیست.

این روش های فعلا نظری، شاید بتواند ارتقای گونه مورد سلیقه ما را سریعتر کند ولی با کم کردن گونههای در ظاهر بی فایده، میتواند مشکلات زیادی را در فقدان برخی گونه ها ایجاد کند.

این تصور که برخی حیوانات یا گونه ها برای ما بی فایده و بدون سود هستند تصوری اشتباه است. شاید بهره وجود برخی گونه ها برای نگاه سطحی و غیر عمیق ما حس نشود ولی در بررسی های دقیق چرخه های حیات، نقش مفید آنها بسیار برجسته و مهم است.

دنیسوان تیره ای از انسان های ابتدایی است که تقریبا هم دوره با نئاندرتال هستند و در میان آنها زاد و ولد هم وجود دارد.(به نظر میرسد دنیسوان، حدود 287هزار سال قبل پیدا شدهاند و در حدود 55هزار سال قبل، منقرض شده اند.)

تحقیقات نشان می دهد که دختری نوجوان، مادری نئاندرتال و پدری دنیسووان داشته است. این دختربچه- که به نام دنیسووا ۱۱ شناخته می شود- در غار دنیسووا سیبری کشف شده و در زمان مرگ حداقل ۱۳ سال سن داشته است. تحقیقات بیشتر روی استخوان به دست آمده از او نشان می دهد که این دختر حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش، فوت کرده است.

این کشفیات از طریق تحقیق روی DNA به دست آمده از استخوان این دختر، به دست آمده است. این DNA با نمونه های مشابه متعلق به نئاندرتال ها، انسان های مدرن و دنیسووان ها مقایسه شد اما شبیه به هیچ کدام نبود. تنها توجیه ممکن برای آرایش DNA این دختر این بود که مادرش نئاندرتال و پدرش دنیسووان بوده باشند(یا برعکس) یعنی این دختر ترکیب دو گونه مختلف انسان است.

ملاقات نئاندرتال ها با دنیسووان ها

نئاندرتال ها (Homo neanderthalensis) تا حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش در سرتاسر اروپا و آسیای غربی زندگی می کردند. این گونه انسانی در مناطق مختلف و شرایط جغرافیایی متفاوتی زندگی می کردند و از سه عصر یخبندان، جان سالم به در بردند. یافته ها نشان می دهد که نئاندرتال ها شکارچیانی ماهر بودند و در ساخت ابزارآلات، تبحر داشتند.

اما در مورد دنیسووان ها(Homo sapiens denisova) اطلاعات بسیار کمی داریم. تنها اطلاعات ما برگرفته از کشف چند تکه استخوان است که از غار دنیسووا در سیبری به دست آمده است. ما هنوز به طور دقیق نمی دانیم که دنیسووان ها چه شکلی بوده اند و چه قابلیت ها و مهارت هایی داشته اند.

جالب است بدانید که نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان های مدرن امروزی، همگی در حدود ۴۰۰۰۰۰ سال پیش جدی مشترک داشته اند!(شکلی از نئاندرتال) حالا با کشف این دختربچه ۵۰۰۰۰ ساله دانشمندان می توانند با قطعیت بگویند که گونه های مختلف انسانی با یکدیگر ملاقات هایی داشته اند و تولید مثل کرده اند.

همان طور که دیدیم این دختر، ترکیب دو گونه مختلف انسان یعنی نئاندرتال و دنیسووان است و شاید به همین دلیل بتوان او را نئا

ندرسووان نامید!

انسان مدرن

نئاندرتال ها و دنیسووان ها تا حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش در منطقه اوراسیا زندگی می کرده اند و بعد با انسان های مدرن امروزی جایگزین شده اند. اما قبل از آنکه این جایگزینی اتفاق بیفتد این دو گونه انسانی هرازگاهی به یکدیگر برخورد می کرده اند و تولید مثل می کردند. دانشمندان امروزه معتقدند که این تولیدمثل ها بسیار هم زیاد پیش می آمده است و فرزندان بیشماری از ترکیب دو گونه مختلف انسان به وجود آمده اند. در واقع، جالب است بدانید که اجداد افرادی که در منطقه اقیانوسیه و آسیا زندگی می کنند دارای DNA دنیسووان بوده است. در حالی که انسان های غیرآفریقایی امروزی حداقل دارای ۲-۴ درصد DNA نئاندرتال هستند.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که این دو گروه در هنگام برخورد با یکدیگر چه واکنشی داشته اند و چطور با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند؟ چطور یک زن نئاندرتال با یک مرد دنیسووان ملاقات کرده است؟(یا زن دنیسوان و مرد نئاندرتال)

این قبیل پرسش ها ذهن دانشمندان و ما را درگیر می کند و هنوز پاسخ قطعی و روشنی برای آن ها وجود ندارد. اما دانشمندان خوشبین هستند که با تحقیقات بیشتر بتوانند راز زندگی گونه های مختلف انسانی در چندین هزار سال پیش را کشف کنند.

یک تکه از جمجمهدنیسوان برای اولین بار کشف شده است.

و این سهم بزرگی در روشن شدن تعدادی از نمونه ها از یکی از پیچیده ترین شاخه های خانواده هومینین(انسان نماها) دارد. باستان شناس بنس ویولا از دانشگاه تورنتو کشفی را- که تا امروز تایید نشده است- در انتهای ماه مارس در انجمن باستان شناسان آمریکا در سیویلند، اوهایو بیان میکند. در مورد دنیسوان خیلی کم میدانیم و اینها شاخه ای منقرض شده از انسان نماها هستند که گروه خواهری نئاندرتال، به حساب می آید. قبلا فقط چهار دنیسوان شناسایی شده بود و همه آنها در غاری در سیبری بودند.

دنیسوان اول در سال 2010 با مطالعه بر دی ان ای میتوکندری، یک قطعه از استخوان انگشت به دست آمده است و سه مورد دیگر از روی دندان ها کشف شدند.

ژنوم هسته ای نشان داده است که نئاندرتال و دنیسوان، منشأ و جد مشترکی دارند.

قطعه جمجمه کشف شده، قبلا در حدود سه سال قبل از همان غار در سیبری خارج شد.

ویولا میگوید: این خیلی جالب است که ما نهایتا قطعاتی مانند این داشته ایم. این جمجمه، کامل نیست بلکه یک قطعه از جمجمه است. این اطلاعات بیشتری به ما میدهد. در کنار انگشت و دندان این قطعه را هم خوب است داشته باشیم .... ما همیشه حریص بوده ایم او میخندد و میگوید ما همیشه بیشتر میخواهیم.

کشف جدید شامل دو قطعه متصل به هم از پشت است، قسمت چپ استخوان پریتال که کناره ها و سقف جمجمه را تشکیل میدهد. اینها با هم اندازه ای حدود 5 تا 8 سانتی متر را تشکیل میدهند. آنالیز دی ان ای ثابت میکند که قطعه، مربوط به دنیسوان است اگرچه اکنون بر اساس تکنیک های رادیوکربن، بسیار قدیمی است. ویولا و همکارانش بر اساس خلاصه مقاله، قطعات را با موارد مشابه در انسان جدید و نئاندرتال مقایسه کردند.

کریس استرنگر باستان شناس در موزه تاریخ طبیعی در لندن- که در مطالعه شرکت نداشت ولی جلسه کنفرانس را درباره دنیسوان برگزار کرد- می گوید: این حقیقتا یک قطعه کوچک است. امیدواریم قطعات بزرگتر وکاملتری پیدا شود. قطعه پیدا شده، بسیار کوچک است و نمیتوان از روی آن، قطعات دیگر جمجمه را پیدا کرد و بدون اطلاعات ژتیکی نمیتوان آن را دنیسوان خواند. پژوهشگران همچنان در انتظار این هستند که اطلاعات و معلومات بیشتری در مورد دنیسوان پیدا کنند.

پژوهشگران تصور میکنند پیش انسان های منقرض شده، هرچند در سرتاسر آسیا هستند چون بیشتر فسیل ها به میزان کافی حفظ نشدهاند، تا بشود آزمون های ژنتیکی روی آنها انجام داد- پیدا کردن دنیسوان در جاهای دیگر دشوار است .

در سال 2017، پژوهشگران شگفت زده شدند که آیا دو قطعه جمجمه پریتال پیدا شده در چین، از دنیسوان است یا نه. ولی این مورد، تایید نشده است. استرینگر می گوید: این احتمال وجود دارد این فسیل های چینی مانند دیگر موارد در ژوچانگ، با گونه ای- که افرادی مانند من فکر کرده اند- تطابق داشته باشد و ممکن استدنیسوانباشد.

تولید پاک و فراوان انرژیمنابع انرژی از نفت و گاز ویتامین دی گنجینه ای بزردانشمندان ژنی از مغز انستظاهر خوابیده ی مادهپیموزایدراه انسان شدن، راه رفتن ومعجزه ی علم در کنترل کرونای نعمت من در زندگیمشباهت مغز با کیهان مادیارزش خود را چگونه میشناسبیشتر کمردردها نیازی به چرا بیماری های تخریبی مغجریان انرژی در سیستم های توصیه های سازمان بهداشت منبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن کرونا از حقیقت تاتداروی ضد تشنج با قابليت تجهان فراکتالپختگی پس از چهل سالگي به زمان به چه دلیل ایجاد میشمغز ایندگان چگونه استایجاد احساساتعلم اپی ژنتیک دریچه ای بهاز تکنیکی تا مغز از مغز تبحثی در مورد نقش ویتامين نظریه ی تکامل در درمان بیحلقه های اسرارآمیزتکامل داروینی هنوز در حامنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتورزش بهترین درمان بیش فعدر سال حدود 7 میلیون نفر آینده ی انسان در فراتر اززبان مشترک ژنتیکی موجودامغزتان را در جوانی سیم کشعدم درکاز تکینگی تا مغز از مغز تبخش دیگری در وجود انسان ههندسه در پایه ی همه ی واکحس و ادراک قسمت چهل و هشتتاثیر نگاه انسان بر رفتاژن همه چیز نیستمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدرهای اسرارآمیز و پوشیدهآیا آگاهی پس از مرگ از بیسفر به مریخ در 39 روزنقش انتخاب از طرف محیط، نابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تنقش رژیم غذایی در رشد و ابرخی اثرات مضر ویتامین دهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و چهتاثیر گیاه خواری بر رشد وکنفرانس تشنج هتل کوثر اصمیگرن شدید قابل درمان اسدرختان اشعار زمینآیا رژیم غذایی گیاهی سلاسم زنبور ، کلیدی برای وارابزار بقای موجود زنده از استفاده از مغز، وزن را کمنه جنگ و نه خونریزیبررسی علل کمر درد در میانفرگشت و تکامل تصادفی محض هوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک- قسمت بیست و پتاثیر درجه حرارت بر عملککیست کلوئید بطن سومماپروتیلینرقیبی قدرتمند در برابر مآشنا پنداریسیاهچاله ی تولید کنندهابعاد اضافه ی کیهاناصول توسعه ی یک ذهن کاملنوشیدن چای برای مغز مفید تفاوت های زبانی سرمنشا تقانون جنگلهوشمندی کیهانخانواده پایدارتاثیر درجه حرارت بر عملککرونا چه بر سر مغز می آورمدیون خود ناموجودروبات های ریز در درمان بیالتهاب شریان تمپورالسرنوشتاختلال خواب فرد را مستعد به خودت مغرور نشوچگونه باغبانی باعث کاهش تمدنی قدیمی در شمال خلیج لبخند بزن شاید صبح فردا زهزینه سنگین انسان در ازادو سوی واقعیتتروس جریان انرژیگیلگمش باستانی کیستروشی جدید در درمان سکته ممزایای شکلات تلخ برای سلانسان ها می توانند میدان شناسایی تاریخچه ی تکاملیارتباط میکروب روده و پاربیماری اسپینال ماسکولار چالش دیدگاه های سنتی در بجهان در حال نوسان و چرخشجهان شگفت انگیزتولید سلولهای جنسی از سلمنابع انرژی از نفت و گاز ویروس مصنوعیدانشمندان پاسخ کوانتومی تظاهری از ماده است که بیدپیموزایدراه بی شکستمغز فکر میکند مرگ برای دیای آنکه نامش درمان و یادششباهت کیهان و مغزاز نخستین همانند سازها تبا هوش مصنوعی خودکار روبچرا حیوانات سخن نمی گوینجریان انرژی در سیستم های توصیه های غیر دارویی در سمنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن کرونا ساخته شده توداروی ضد تشنج با قابليت تجهان ما میتواند به اندازپروژه ی ژنوم انسانیزمان شگفت انگیزمغز ابزار بقای برتر مادیایرادهای موجود در خلقت بعلم به ما کمک میکند تا مواز تکینگی تا مغز و از مغز بحثی در مورد نقش کلسیم و نظریه ی ریسمانحمله ویروس کرونا به مغزتکامل زبانمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتورزش در کمر درددرمان های اسرار آمیز در آآینده ی علم و فیزیک در60 ثزبان چهار حرفی حیات زمینمغزتان را در جوانی سیمکشابزار بقا از نخستین همانعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تبرنامه و ساختار پیچیده مهندسه زبانِ زمان استحس و ادراک قسمت چهل و دومتاثیر ویتامین دی بر بیماژن هوش و ساختارهای حیاتی منبع هوشیاری در کجاست؟ قدرک فرد دیگر و رفتارهای اآیا امکان بازسازی اندامهسفر تجهیزات ناسا به مریخ نقش اتصالات بین سلولهای ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز- از مغز نقش زنجبیل در جلوگیری از برخی اختلالات عصبی مثانههوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و یکتاثیر گیاه خواری بر رشد وکنگره بین المللی سردرد دمیدان مغناطيسي زمین بشر درد باسن و پا به دلیل کاهآیا رژیم غذایی گیاهی سلاسماگلوتید داروی کاهش دهنابزار بقای موجود زنده از استفاده از هوش مصنوعی در چه زیاد است بر من که در ایبزرگ شدن مغز محدود به دورفراموش کارها باهوش تر هسهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک- قسمت شصت و چهتاثیر درجه حرارت بر عملککاهش مرگ و میر ناشی از ابماجرای جهل مقدسرموزی از نخستین تمدن بشرآغاز فصل سرما و دوباره تکسیاره ی ابلهاناتفاق و تصادفاصول سلامت کمرنوعی سکته مغزی ، وحشتناک تفاوتهای جنسیتی راهی براقانون جنگلهوشیاری کوانتومیخارق العاده و استثنایی بتاثیر درجه حرارت بر عملککریستال هامدیریت اینترنت بر جنگروح رهاییامیوتروفیک لترال اسکلروسریعترین کامپیوتر موجوداختلال در شناسایی حروف و به دنبال رستگاری باشچگونه تکامل مغزهای کنونیتمساح حد واسط میان مغز کولرزش ناشی از اسیب به عصبهزاران سال چشم های بینا ودوچرخه سواری ورزشی سبک و تری فلوپرازینگیاه خواری و گوشت خوار کدريتوکسيمب در درمان ام اسمسیر دشوار تکامل و ارتقاانسان یک کتابخانه استشناسایی سلول های ایمنی اارتباط ماده و انرژیبیماری اضطراب عمومیچاالش ها در تعیین منبع هوبیماری بیش فعالیناتوانی از درمان برخی ویجهانی که نه با یک رخداد و تولترودینمنابع انرژی از نفت و گاز ویرایش DNA جنین انسان، بردانشمندان اولین سلول مصنتعداد کلی ذهن ها در جهان پیچیدگی های مغزمگسرابطه تشنج و اوتیسممغز قلبایمپلانت مغزی کمک میکند شباهت زیاد بین سلول هاي عاز نخستین همانند سازها تبا تعمق در اسرار ابدیت و چرا حجم مغز گونه انسان درجریان انرژی در سیستم های توصیه هایی در مصرف ماهیمنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن ایرانی کرونا تولیدداروی ضد تشنج توپیراماتجهان مادی، تجلی فضا در ذهپروژه ی ژنوم انسانیزندگی هوشمند در خارج از زمغز ابزار برتر بقااکسی توسین و تکامل پیش اعلم ساختن برج های چرخاناز تکینگی تا مغز از مغز تنظریه تکامل در درمان بیمحمایت از طبیعتتکامل زبانمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتوزن حقیقی معرفت و شناختدرمان های بیماری آلزایمرآیا ممکن است موش کور بی مزبان و کلمه حتی برای کساننقش قهوه در سلامتیابزار بقا از نخستین همانعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تبرنامه ی مسلط ژنها در اختهنر حفظ گرهحس و ادراک قسمت چهل و سومتاثیر ویروس کرونا بر مغز ژن یا نقشه توسعه مغز و نقمنبع هوشیاری در کجاست؟(قدرک نیازمند شناخت خویش اآیا انسان با مغز بزرگش اخسفر دشوار اکتشافنقش تیروئید در تکامل مغزابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز- از مغز نقش زبان در سلطه و قدرت ابرخی اصول سلامت کمرهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و دوتاثیر گیاه خواری بر رشد وکنگره بین المللی سردرد دمیدان های مغناطیسی قابل دستورالعمل مرکز کنترل بیآیا راهی برای رفع کم آبی سندرم کووید طولانیابزار بقای موجود زنده از استفاده از انرژی خلانه عدم مطلق بلکه عدم با قبزرگ شدن تقریبا ناگهانی فراموشی همیشه هم بد نیستهوش مصنوعی از عروسک تا کمحساسیت روانی متفاوتتاثیر درجه حرارت بر عملککاهش التهاب ناشی از بیماماده ی تاریکرمز و رازهای ارتباط غیر کإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَسیاره ابلهاناتوبان اطلاعات و پلِ بیناضطراب و ترسنیکولا تسلاتقلید مرحله ای نسبتا پیشقانونمندی و محدودیت عالمهوش، ژنتیکی است یا محیطیخبر مهم تلسکوپ هابلتاثیر رو ح و روان بر جسمکریستال زمان(قسمت اولمدارک ژنتیکی چگونه انسانروزه داری متناوب، مغز را امید نیکو داشته باش تا آنسرگیجه از شایعترین اختلااختلال در شناسایی حروف و به زودی شبکه مغزی به جای چگونه جمعیت های بزرگ شکل تنفس هوازی و میتوکندریلرزش عضله یا فاسیکولاسیوهستي مادي ای که ما کوچکتردورترین نقطه ی قابل مشاهتری فلوپرازینگالکانزوماب، دارویی جدیریواستیگمینمسئول صیانت از عقیده کیسانسان جدید از چه زمانی پاشواهدی از نوع جدیدی از حاارتباط متقابل با همه ی حیبیماری تی تی پیناتوانی در شناسایی چهره جهانی که از یک منبع، تغذیتومورها و التهاب مغزی عامنابع انرژی از نفت و گاز واقعیت فیزیکی، تابعی از دانشمندان تغییر میدان مغتغییر الگوی رشد مغزی با زپیچیدگی های مغزی در درک زراز تغییرمغز ما کوچکتر از نیم نقطهایمپلانت نخاعی میتواند دشباهت زیاد بین سلول هاي عاز نخستین همانند سازها تباهوش ترین و با کیفیت تریچرا خشونت و تعصبجستجوی متن و تصویر به صورتوضیحی ساده در مورد هوش ممنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن اسپایکوژنداستانها و مفاهیمی اشتباجهان هوشیارپرواز از نیویورک تا لوس آزندگی بی دودمغز از بسیاری حقایق می گراگر فقط مردم میفهمیدند کعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تنظریه تکامل در درمان بیمحوادث روزگار از جمله ویرتکامل زبان انسان از پیشیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتوزوز گوشدرمان های جدید میگرنآیا ما تنها موجودات زنده زبان و بیان نتیجه ساختمانقش مهاجرت در توسعه نسل اابزار بقا از نخستین همانعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تبرندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۱هنر رها شدن از وابستگیحس و ادراک قسمت نهمتاثیر ژنها بر اختلالات خژنها نقشه ایجاد ابزار هومنبع خواب و رویادرک و احساسآیا احتمال دارد رویا از آسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش حفاظتی مولکول جدید دابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز- از مغزتنقش زبان در سلطه و قدرت ابرخی بیماری ها که در آن بهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و سوتاثیر گیاه خواری بر رشد وکنترل همجوشی هسته ای با همیدازولام در درمان تشنج دغدغه نتیجه ی نادانی استآیاما مقهور قوانین فیزیکسندرم گیلن باره به دنبال ابزار بقای موجود زنده از استفاده از سلول های بنیانهایت معرفت و شناخت درک عبزرگترین خطایی که مردم مفرایند پیچیده ی خونرسانیهوش مصنوعی به کمک هوش طبیخفاش با شیوع همه گیری جدیتاثیر درجه حرارت بر عملککاهش حافظه هرچند فرایندیماده ی خالیرمز بقای جهش ژنتیکیافت فشار خون ناگهانی در وسیاره ابلهاناتوسوکسیمایداطلاع رسانی اینترنتینیاز به آموزش مجازی دیجیتقلید از روی طبیعتقارچ بی مغز در خدمت موجودهیچ کاری نکردن به معنی چیخدا موجود استتاثیر رژیم گیاه خواری بر کریستال زمان(قسمت دوم)مروری بر تشنج و درمان هایروزه داری و بیمار ی ام اس امید درمان کرونا با همانسربازان ما محققا غلبه می اختلالات مخچهبه زیر پای خود نگاه نکن بچگونه جمعیت های بزرگ شکل تنفس هوازی و میتوکندریلزوم سازگاری قانون مجازاهستی ما پس از شروعی چگال ديدن با چشم بسته در خواب ترکیب حیوان و انسانگامی در درمان بیماریهای ریاضیات یک حس جدید استمسئولیت جدیدانسان خطرناکترین موجودشواهدی از دنیسوان(شبه نئارتباط چاقی و کاهش قدرت ببیماری دویکنادانی در قرن بیست و یکم،جهانی در ذهنتومورهای ستون فقراتمنابع انرژی از نفت و گاز واقعیت چند سویهدانشمندان روش هاي جدیدی تغییر زودتر اتصالات مغزیپیوند قلب خوک، به فرد دچاراست دستی و چپ دستیمغز مادران و کودکان در زماین پیوند نه با مغز بلکه شرکت نورالینک ویدیویی ازاز نخستین همانند سازها تباد غرور و سر پر از نخوت وچرا در مغز انسان، فرورفتجستجوی هوشیاری در مغز ماتیوتیکسن داروی ضد جنونمنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن اسپایکوژن ضد کرونادخالت در ساختار ژنهاجهان یکپارچهپرورش مغز مینیاتوری انسازندگی در جمع مواردی را برمغز به تنهایی برای فرهنگ اگر میدانی مصیبت بزرگتر علایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تبحثی در مورد حقیقت فضا و نظریه تکامل در درمان بیمحافظه و اطلاعات در کجاست تکامل ساختار رگهای مغزی منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتیک پیام منفرد نورون مغزی درمان های جدید در بیماری آیا مغز تا بزرگسالی توسعزبان و بیان، در سایه پیشرنقش میدان مغناطیسی زمین ابزار بقا از نخستین همانغیرقابل دیدن کردن مادهاز تکینگی تا مغز از مغز تبرین نت به جای اینترنتهوموارکتوس ها ممکن است دحس و ادراک قسمت چهارمتاثیر کلام در آیات کلام بژنها ، مغز و ارادهمنحنی که ارتباط بین معرفدرک کنیم ما همه یکی هستیمآیا احتمال دارد رویا از آسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش حیاتی تلومر دی ان آ دابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز نقش سجده بر عملکرد مغزبرخی بیماری های خاص که بدهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیستمتاثیر گیاه خواری بر رشد وکنترل جاذبهمکانیک کوانتومی بی معنی ذهن ما از در هم شکستن منبآب زندگی است قسمت چهارمسندرم پیریفورمیسابزار بقای موجود زنده از استفاده از سلول های بنیانهایت در بی نهایتبزرگترین درد از درون است فرایند تکامل و دشواری هاهوش مصنوعی به شناسایی کاخلاصه ای از مطالب همایش متاثیر درجه حرارت بر عملککاهش دوپامین عامل بیماریماده، چیزی بیش از یک خلا رمز جهانافت هوشیاری به دنبال کاهسیر آفرینش از روح تا مغز اثر مضر مصرف طولانی مدت راطلاعات حسی ما از جهان، چچیزی منتظر شناخته شدنتقویت استخوان در گرو تغذقبل از آغازهیچ کس مانند تو نگاه نمیکخطا در محاسبات چیزی کاملتاثیر رژیم گیاه خواری بر کریستال زمان(قسمت سوم)مرکز هوشیاری، روح یا بدن روزه داری سلول های بنیادامیدی تازه در درمان سرطاسردرد میگرن در کودکاناختلالات حرکتی در انسانبوزون هیگز چیستچگونه حافظه را قویتر کنیتنفس بدون اکسیژنلزوم سازگاری قانون مجازاو هر کس تقوای خدا پیشه کندی متیل فومارات(زادیوا)(ترازودونگامی در درمان بیماریهای ریسدیپلام تنها داروی تایمسئولیت در برابر محیط زیانسان عامل توقف رشد مغزشکل های متفاوت پروتئین هارتباط هوش ساختار مغز و ژبیماری دیستروفی میوتونینبرو و انرژی مداومجهش های ژنتیکی مفید در ساتوهم فضای خالی یا توهم فضمنابع انرژی از نفت و گاز واقعیت چیستدانشمندان روشی برای تبدیتغییر عمودی سر انسان از پپیوند مغز و سر و چالشهای رجزخوانی هایی که امروز بمغز چون ابزار هوش است دلیاین ایده که ذرات سیاهچالشش مرحله تکامل چشماز نشانه ها و آثار درک شدبار بزرگ ایستادن بر دو پاچرا ذرات بنیادی معمولاً حفره در مغزتکنولوژی جدید که سلول هامنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن دیگر کرونا ساخته شدر مانهای کمر دردپرتوهای صادر شده از سیاهزندگی زمینی امروز بیش از مغز برای فراموشی بیشتر کاگر نیروی مغناطیس نباشد علت خواب آلودگی بعد از خواز تکینگی تا مغز از مغز تبحثی در مورد عملکرد لوب فهفت چیز که عملکرد مغز تو حافظه و اطلاعات در کجاست تکامل شناخت انسان با کشفمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتیک پیشنهاد خوب برای آسان درمان های رایج ام اسآیا همه جنایت ها نتیجه بیزبان و تکلم برخی بیماریهنقش محیط زندگی و مهاجرت دابزار بقا از نخستین همانمقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تبرای پیش بینی آینده مغز دهوش مصنوعی می تواند بر اححس و ادراک قسمت نوزدهمتاثیر کپسول نوروهرب بر نژنهای مشترک بین انسان و ومنشأ اطلاعات و آموخته ها درک احساسات و تفکرات دیگآیا برای تولید مثل همیشه سفرنامه سفر به بم و جنوب نقش خرچنگ های نعل اسبی درابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز نقش غذاها و موجودات دريابرخی توجهات در ببمار پارفلج نخاعی با الکترودهای هوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت دهمتاثیر گیاه خواری بر رشد وکندر در بیماریهای التهابمکانیزمهای دفاعی در برابذهن چند جانبه نیازمند نگآب زندگی است قسمت اولسندرم پس از ضربه به سرابزار بقای موجود زنده از استفاده از سلول های بنیاچهار میلیارد سال تکامل ببسیاری از بیماری های جدیفرایند حذف برخی اجزای مغهوش مصنوعی در کامپیوترهاخلاصه ای از درمان های جدیتاثیر درجه حرارت بر عملککاهش سن بیولوژیکی، تنها مبانی ذهنی سیاه و سفیدرمز جهان خاصیت فراکتالافتخار انسانسیستم تعادلی بدناثرات فشار روحی شدیداطلاعاتی عمومی در مورد مچیزی خارج از مغزهای ما نیتقویت سیستم ایمنیقبل از انفجار بزرگهیچگاه از فشار و شکست نترخطا در محاسبات چیزی کاملتاثیر رژیم گیاه خواری بر کشف مکانیسم عصبی خوانش پمرکز حافظه کجاستروش مقابله مغز با محدودیامگا سه عامل مهم سلامتسردرد و علتهای آناختلالات صحبت کردن در انبوزون هیگز جهان را از متلنگاه محدود و تک جانبه، مشتنها مانع در زندگی موارد مقاومت به عوارض فشار خون وفور و فراوانیدین، اجباری نیستتراشه ی بیولوژِیکگاهی لازم است برای فهم و ریشه های مشترک حیاتمستند جهان متصلانسانیت در هم تنیده و متصشکل پنجم مادهارتباط انسانی، محدود به ارتباط از بالا به پایین مبیماری ضعف عضلات نزدیک بنخاع ما تا پایین ستون فقرجهش های ژنتیکی غیر تصادفتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)منابع انرژی از نفت و گاز واقعیت چیستداروهای مصرفی در ام استغییرات منطقه بویایی مغزپیوند اندام از حیوانات برساناها و ابر رساناها و عمغز چگونه صداها را فیلتر اینکه به خاطرخودت زندگی ششمین کنگره بین المللی ساز نظر علم اعصاب یا نرووسبار سنین ابزار هوشمندی اچراروياها را به یاد نمی آحقیقت قربانی نزاع بین بی تکنولوژی جدید که سلول هامنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن دیگری ضد کرونا از ددر محل کار ارزش خودت را بآلودگی هوا چالش قرن جدیدزندگی زودگذرمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟اگر نعمت فراموشی نبود بسعماد الدین نسیمی قربانی از تکینگی تا مغز از مغز تبحثی درباره هوش و تفاوتههفت سین یادگاری از میراث حافظه و اطلاعات در کجاستتأثیر نگاه انسان بر رفتامنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتیک آلل ژنتیکی که از نئانددرمان های علامتی در ام اسآیا هوش مصنوعی می تواند نزبان و شناخت حقیقت قسمت چنقش نگاه از پایین یا نگاهابزار بقا از نخستین همانتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تبرای اولین بار دانشمندانهوش مصنوعی و کشف زبان هایحس و ادراک قسمت هفتمتاثیر کپسول نوروهرب بر تژنهای هوش ، کدامندمنشاء کوانتومی هوشیاری ادرک تصویر و زبان های مخلتآیا بزرگ شدن مغز فقط در دسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز نقش غذاها و موجودات دريابرخی توصیه ها برای واکسیفلج بل، فلجی ترسناک که آنهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت دوازدهمتاثیر گیاه خواری بر رشد وکوچک شدن مغز از نئاندرتاما انسانها چه اندازه نزدذهن هوشیار در پس ماده ی مآب زندگی است قسمت دومسندرم سردرد به دلیل افت فابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در مورد هچهار ساعت پس از کشتار خوکبسیاری از بیماری های جدیفراتر از دیوارهای باورهوش مصنوعی در خدمت خلق وحخم شدن فضا-زمانتاثیر درجه حرارت بر عملککایروپاکتیک چیستمباحث مهم حس و ادراکرنگ کردن، حقیقت نیستافراد آغاز حرکت خودشان رسیستم دفاعی بدن علیه مغز اثرات مفید قهوهاطلاعاتی عمومی در مورد مچیزی شبیه نور تو نیستتلقین اطلاعات و حافظهقدم زدن و حرکت دید را تغیهیپرپاراتیروئیدیسمخطر آلودگی هواتاثیر رژیم گیاهخواری بر کشف مکانیسمی پیچیده در بمرکز حافظه کجاستروش های صرفه جویی در ایجاامروز دانش ژنتیک هیچ ابهسردرد تنشناختلالات عضلانی ژنتیکبی نهایت در میان مرزهانگاه انسان محدود به ادراتو یک معجزه ایمقابله با کرونا با علم اسوقت نهيب هاي غير علمي گذشدید تو همیشه محدود به مقدتربیت کودکان وظیفه ای مهگاهی مغز بزرگ چالش استرژیم های غذایی و نقش مهم مشکلات نخاعیانعطاف پذیری مکانیسمی علشگفت انگیز بودن کیهانارتباط بین هوش طبیعی و هوبیماریهای تحلیل عضلانی انخستین تصویر از سیاهچالهجهشهای مفید و ذکاوتی که دتوهم چیستمنابع انرژی از نفت و گاز واقعیت های متفاوتداروهای ام استغییرات آب و هوایی که به پیوند سر آیا ممکن استرشته نوروایمونولوژی و نقمغز ناتوان از توجیه پیدااینکه خانواده ات سالم باصرع و درمان های آناز نظر علم اعصاب اراده آزبارداری بدون رحمچراروياها را به یاد نمی آحقیقت آنطور نیست که به نظتکامل مادی تا ابزار هوشممنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن سرطاندر چه مرحله ای از خواب ، رآلودگی هوا و ویروس کرونازندگی، مدیریت انرژیمغز بزرگ چالش است یا منفعاگر نعمت فراموشی نبود بسعوامل موثر در پیدایش زبااز تکینگی تا مغز از مغز تبحثی درباره هوش و تفاوتههم نوع خواری در میان پیشیحباب های کیهانی تو در توتئوری تکامل امروز در درممنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتیک جهش ممکن است ذهن انساندرمان ژنتیکی برای نوآوریآیا هوش مصنوعی زندگی بشرزبان و شناخت حقیقت قسمت انقش نظام غذایی در تکامل مابزار بقا از نخستین همانصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز از مغز تبرای تمدن سازی، باید در بهوش مصنوعی گوگل به کمک تشحس و ادراک قسمت هفدهمتاثیر کپسول نوروهرب بر سژنهای حاکم بر انسان و انسمهندسی ژنتیک در حال تلاش درک حقیقت نردبان و مسیری آیا تکامل و تغییرات ژنتیسفری به آغاز کیهانابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز نقش غذاها و موجودات دريابرخی درمان های Spinal Muscular Atفلج خوابهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سومتاثیر گیاهخواری بر رشد و کوچکترین چیز یک معجزه اسما انسانها چه اندازه نزدذهن تو همیشه به چیزی اعتقآب زندگی است قسمت سومسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در تفسیر نوآوری ای شگفت انگیز دانبعد از کرونافرد حساس از نظر عاطفی و بهوش مصنوعی در خدمت خلق وحخونریزی مغز در سندرم کووتاثیر درجه حرارت بر عملککار با یگانگی و یکپارچگیمجموعه های پر سلولی بدن مروی و منیزیم در تقویت استافزایش قدرت ادراکات و حسسکته مغزیاثرات مضر ماری جوانااعداد بینهایت در دنیای منکاتی در مورد تشنجتلاش ها برای کشف منابع جدقدرت انسان در نگاه به ابعهاوکينگ پیش از مرگش رسالخطرات هوش مصنوعیتاثیر عصاره تغلیظ شده گیکشف ارتباط جدیدی از ارتبمرکز خنده در کجای مغز استروش هایی ساده برای کاهش اانفجار و توقف تکاملی نشاسردرد سکه ایاختراع جدید اینترنت کوانبی عدالتی در توزیع واکسن نگاه از بیرون مجموعهتو یک جهان در مغز خودت هسملاحظه های اخلاقی دربارهوقتی فهمیدی خطا کردی برگدیدن خدا در همه چیزترجمه ای ابتدایی از اسراگذر زمان کاملا وابسته به رژیم های غذایی و نقش مهم مشکلات بین دو همسر و برخیاولین مورد PML به دنبال تکشگفت زده و حیران باشاولین مورد پیوند سر در انشگفتی های زنبور عسلارتباط شگفت مغز انسان و فبیهوش کردن در جراحی و بیمنخستین روبات های زنده ی ججهشهای مفید و ذکاوتی که دتوهم بی خداییمنابع انرژی از نفت و گاز واقعیت و مجازداروهای تغییر دهنده ی سیتغییرات تکاملی سر انسان پیوند سر، یکی از راه حلهارشد مغز فرایندی پیچیده امغز و سیر تکامل ان دلیلی اینترنت بدون فیلتر ماهواضررهای مصرف شکر و قند بر از نظر علم اعصاب اراده آزبازگشت از آثار به سوی خدانزاع بین جهل و علم رو به پحقیقت اشیاتکامل مداوممنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن سرطاندر هم تنیدگی مرزها و بی مآلزایمرزونیسومایدمغز بزرگ چالشهای پیش رواگر با مطالعه فیزیک کوانعوامل ایجاد لغت انسانی و از تکینگی تا مغز از مغز تبحثی درباره هوش و تفاوتههمه چیز در زمان کنونی استحد و مرزها توهم ذهن ماستتئوری تکامل در پیشگیری و منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتیک رژیم غذایی جدید، می تودرمان ام اس(مولتیپل اسکلآیا هوش ارثی دریافتی از پزبان و شناخت حقیقت قسمت دنقش نظریه تکامل در شناساابزار بقا از نخستین همانسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تبرای خودآگاه بودن تو بایهوش مصنوعی گوگل به کمک تشحس و ادراک قسمت هجدهمتاثیر کپسول نوروهرب بر سکل اقیانوس در یک ذرهمولتیپل اسکلروز در زنان درک درست از خود و هوشیاریآیا جنین انسان، هوشمندی سقوط درون جاذبه ای خاص، چابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز نقشه مغزی هر فرد منحصر بهبرخی روش های تربیتی کودکفلج خواب چیستهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سی و هشتمتاثیر انتخاب از طرف محیط کووید نوزده و خطر بیماری ما اکنون میدانیم فضا خالذهن خود را مشغول هماهنگیآب، زندگی است(قسمت پنجم)سوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از استخوان های کشف شده، ممکنوار مغز مشاهده ی غیر مستبعد از کرونافرضیه ای جدید توضیح میدههوش مصنوعی درمانگر کامپیخواندن ، یکی از شستشو دهنتاثیر درجه حرارت بر عملککاربرد روباتهای ريزنانومحل درک احساسات روحانیرویا و خبر از آیندهافزایش مرگ و میر سندرم کوسانسور از روی قصد بسیاری اجزای پر سلولی بدن انسان بقای حقیقی در دور ماندن اچگونه مولکول های دی ان ایتلاش هایی در بیماران قطع قدرت عشقهاوکينگ پیش از مرگش رسالدفاع در برابر تغییر ساختتاریکی من و تو و گرد و غباکشف جمجمه ای درکوه ایرهومرگ چیستروش صحبت کردن در حال تکامانواع سکته های مغزیسردرد عروقی میگرنادامه بحث تکامل چشمبیمار 101 ساله، مبتلا به سنگاه از درون مجموعه با نگتو پیچیده ترین تکنولوژی ملاحظات بیهوشی قبل از جروقتی تو از یاد گرفتن باز دژا وو یا اشنا پنداریتسلیم شدن از نورون شروع مگربه شرودینگر و تاثیر مشرژیم ضد التهابیمشکلات روانپزشکی پس از ساولین هیبرید بین انسان و شاهکار قرنارتباط شگفت انگیز مغز انبیهوشی در بیماران دچار انرمش های مفید برای درد زاجواب دانشمند سوال کننده توهم جدایی و توهم علممنابع انرژی از نفت و گاز واقعیت خلا و وجود و درک مداروهای ضد بیماری ام اس وثبت امواج الکتریکی در عصپیوستگی همه ی اجزای جهانرشد مغز علت تمایل انسان بمغز آیندگان چگونه است ؟ایندرالضررهای شکر بر سلامت مغزاز واقعیت امروز تا حقیقتبازگشت به ریشه های تکاملنزاع بین علم و نادانی رو حقیقت تنها چیزی است که شاتکامل چشممنبع هوشیاری کجاست قسمت واکسنی با تاثیر دوگانه ادر هم تنیدگی کوانتومیآملودیپین داروی ضد فشار زونا به وسیله ویروس ابله مغز بزرگ و فعال یا مغز کواگر تلاش انسان امروز براعواملی که برای ظهور لغت ااز تکینگی تا مغز از مغز تبحثی درباره هوش و تفاوتههمه ی سردردها بی خطر نیستحرکت چرخشی و دائمی کیهانتئوری جدید، ویران کردن گمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتیکی از علل محدودیت مغز امدرمان تومورهای مغزی با اآیا هوش سریعی که بدون احسزبان و شناخت حقیقت قسمت سنقش هورمون های تیروئید دابزار بقا از نخستین همانپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تبرای زندگی سالم، یافتن تهوش مصنوعی الفاگوحس و ادراک قسمت هشتمتاثیر کتامین در درمان پاکلمات بلند نه صدای بلندمواد کوانتومی جدید، ممکندرک عمیق در حیواناتآیا جهان ذهن و افکار ما مسلول های بنیادی منابع و اابزار بقا از نخستین هماناز تکامل تا مغز از مغز تا نقشه های مغزی جدید با جزیبرخی سلولهای عصبی در تلافلج دوطرفه عصب 6 چشمهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سی و ششمتاثیر احتمالی عصاره تغلیکودک ایرانی که هوش او از ما اشیا را آنطور که هستندذهن سالمآثار باستانی تمدن های قدسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از استروژن مانند سپر زنان دنوار مغز در فراموشی هابعد از کرونا دلخوشی بیهوفضای قلب منبع نبوغ استهوش مصنوعی درخدمت خلق وحخواب سالم عامل سلامتیتاثیر درجه حرارت بر عملککاربرد روباتهای ريز، در محل درک احساسات روحانی درویا بخشی حقیقی از زندگی افزایش سرعت پیشرفت علوم سانسور بر بسیاری از حقایاجزایی ناشناخته در شکل گبلندی در ذهن ما درک بلندیچگونه مغز پیش انسان یا همتلاشی برای درمان قطع نخالمس کوانتومیهدف یکسان، در مسیرهای متدقیق ترین تصاویر از مغز اتاریخ همه چیز را ثبت کردهگل زندگیمرگ و میر پنهانروشهای نو در درمان دیسک بانگشت ماشه ایسرعت فکر کردن چگونه استاداراوون تنها داروی تاییبیماری های مغز و اعصاب و نگاه حقیقی نگاه به درون اجهان یکپارچهتو افق رویداد جهان هستیممانتین یا آلزیکسا یا ابویتنام نوعی کرونا ویروس دژاوو یا آشناپنداریتشنج چیستگزیده ای از وبینار یا کنفرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ومشکلات روانپزشکی در عقب اولین تصویر در تاریخ از سشاهکار شش گوشارتباط شگفت انگیز مغز انبیوگرافینرمش های مفید در سرگیجهجوسازی مدرنتوهمات و شناخت حقیقتمنابع انرژی از نفت و گاز والزارتان داروی ضد فشار داروی فامپیریدین یا نورلجلوتر را دیدنپیام های ناشناخته بر مغز زمین در برابر عظمت کیهانمغز انسان ایا طبیعتا تماایا کوچک شدن مغزانسان الطلای سیاهاز کجا آمده ام و به کجا میبازخورد یا فیدبکنزاع بین علم و جهل رو به پحقیقت خواب و رویاتکامل و ارتقای نگاه تا عممنبع هوشیاری کجاست قسمت واسطه ها د رمسیر ایجاد مغدر هم تنیدگی کوانتومی و پآمارهای ارائه شده در سطح زیباترین چیز در پیر شدنمغز بزرگترین مصرف کننده اگر خواهان پیروزی هستیعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکینگی تا مغز از مغز تبحثی درباره هوش و تفاوتههمیشه اطمینان تو بر خدا بحس چشایی و بویاییتا 20 سال آینده مغز شما به منبع هوشیاری کجاست؟(قسمیافته های نوین علوم پرده درمان تشنجآیا هشیاری کوانتومی وجودزبان ریشه هایی شناختی اسنقش هورمون زنانه استروژنابزار بقا از نخستین همانسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی ملاحظات در تشنج های هوش مصنوعی از عروسک های بحس و ادراک قسمت پنجمتاثیر گیاه خواری بر رشد وکلام و زبان، گنجینه ای بسموجود بی مغزی که می توانددرگیری قلب در بیماری ویرآیا جهش های ژنتیکی، ویروسلول های بدن تو پیر نیستنابزار بقا از نخستین هماناز تکامل تا مغز، از مغز تنقص در تشخیص هیجانات عامبرخی سيناپسها طی تکامل و فناوری هوش مصنوعی نحوه خهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سیزدهمتاثیر ترکیبات استاتین (سکودکان میتوانند ناقل بی ما به جهان های متفاوت خودذخیره ی شگفت انگیز اطلاعآرامش(سکوت) stillness و تکاپوسودمندی موجودات ابزی بر ابزارهای پیشرفته ارتباط اسرار آفرینش در موجنوار مغز در تشخیص بیماری بعد از کرونا دلخوشی بیهوقلب و عقلهوش مصنوعی ساخته هوش طبیخواب سالم عامل سلامتی و یتاثیر درجه حرارت بر عملککتاب گران و پرهزینه شد ولمحدودیت های حافظه و حافظرویا تخیل یا واقعیتافسردگی و اضطراب در بیماساخت شبکه عصبی مصنوعی با احیای بینایی نسبی یک بیمبلعیدن ستاره توسط سیاهچاچگونه هموساپينس بر زمین تلاشی تازه برای گشودن معلوب فرونتال یا پیشانی مغهدف از تکامل مغزدلایلی که نشان میدهد ما بتازه های اسکیزوفرنی(جنوگلوئونمرگ و میر بسیار بالای ناشانگشت نگاری مغز نشان میدسعی کن به حدی محدود نشویادب برخورد با دیگرانبیماری وسواسنگاهی بر قدرت بینایی دراجهان کنونی و مغز بزرگتریتو انسانی و انسان، شایستمن کسی در ناکسی دریافتم ویتامین E برای فعالیت صحدگرگونی های نژادی و تغییتشنج و حرکات شبه تشنجی قاگزارش یک مورد جالب لخته ورژیم غذایی ضد التهابیمشاهده گر جدای از شیء مشامشاهده آینده از روی مشاهاولین سلول مصنوعیشاید درست نباشدارتباط غیرکلامی بین انسابیوگرافینرمشهای مهم برای تقویت عجاودانگی مصنوعیتوپیراماتمنابع انرژی از نفت و گاز واکنش های ناخودآگاه و تقداروی لیراگلوتیدجمجمه انسان های اولیهپیشینیان انسان از هفت میزمین زیر خلیج فارس تمدنی مغز انسان برای ایجاد تمدایا این جمله درست است کسیطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز آغاز خلقت تا نگاه انسابازسازي مغز و نخاع چالشی نسبت طلایی، نشانه ای به سحقیقت در علم، هرگز نهایی تکامل ابزار هوش ، راه پر منبع هوشیاری کجاست قسمت وبینار اساتید نورولوژی ددر هم تنیدگی کوانتومی و دآن چیزی که ما جریان زمان زیباترین چیز در افزایش سمغز حریص برای خون، کلید تاپی ژنتیکعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تبحثی درباره احساسات متفاهمیشه عسل با موم بخوریمحس و ادراک (قسمت اول )تا بحر یفعل ما یشامنبع هوشیاری کجاست؟(قسمیادگیری مهارت های جدید ددرمان جدید ALSآیا واکنش های یاد گرفته وزبان شناسی مدرن در سطح سلنقش ویتامین K در ترمیم اسابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تنقش داروهاي مختلف معروف برخی مرزهای اخلاق و علوم هوش مصنوعی از عروسک های بحس و ادراک قسمت پنجاهتاثیر گیاه خواری بر رشد وکلرال هیدرات برای خوابانموجودات مقهور ژنها هستنددرگیری مغز در بیماری کویآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجسلول عصبی شاهکار انطباق ابزار بقای موجود زنده از از تکامل تا مغز، از مغز تنقطه بی بازگشتبرداشت مغز ما از گذر زمانفیلمی بسیار جالب از تغییهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت ششمتاثیر حرکات چشم بر امواج کودکان خود را مشابه خود تما با کمک مغز خود مختاريمذره ی معین یا ابری از الکآزمون تجربی، راهی برای رسیلی محکم محیط زیست بر انابزارهای بقا از نخستین هاسرار بازسازی اندام هانوار مغزی روشی مهم در تشختفکر خلا ق در برابر توهم قلب دروازه ی ارتباطهوش احساسیخواب عامل دسته بندی و حفطتاثیر درجه حرارت بر عملککتاب زیست شناسی باورمخچه فراتر از حفظ تعادلرویا حقی از طرف خداالکترومغناطیس شنوایی و هساخت شبکه عصبی با الفبای احیای بینایی نسبی یک بیمبه قفس های سیاهت ننازچگونه هوشیاری خود را توستلاشی جدید در درمان ام اسلوتیراستامهدف از خلقت رسیدن به ابزادنیای شگفت انگیز کوانتومتازه های بیماری پارکینسوگمان میکنی جرمی کوچکی در مرگ انتقال است یا نابود شاندوهگین نباش اگر درب یا شلیک فراموشیادراک ما درک ارتعاشی است بیماری گیلن باره و بیمارنگاهی بر توانایی اجزاي بجهان کاملی در اطراف ما پرتو با همه چیز در پیوندیمنابع انرژي پاک سرچشمه حویتامین E در چه مواد غذایدانش محدود به ابعاد چهارتشنج عدم توازن بین نورون گشایش دروازه جدیدی از طررژیم غذایی ضد دردپمبرولیزوماب در بیماری چراه فراری نیستمطالعه ای بیان میکند اهداوکرلیزوماب داروی جدید ششبیه سازی میلیون ها جهان ارتروز یا خوردگی و التهابیان ژن های اسکیزوفرنی دچرا مغز انسان سه هزار سالجایی خالی نیستتوانایی مغز و دیگر اجزای منابع بی نهایت انرژی در دواکنش به حس جدیدداروی تشنجی دربارداریجنبه های موجی واقعیتپیشرفت های جدید علوم اعصزمان چیستمغز انسان برای شادمانی طایا ابزار هوشمندی یا مغز طی یکصد هزار سال اخیر هرچاز انفجار بزرگ تا انفجار بحتی علمی درباره تمایل بنشانه های گذشته در کیهان حقیقت راستین انسان علم بتکامل جریان همیشگی خلقتمنبع هوشیاری کجاست؟ (قسموراپامیل در بارداریدر یک فراکتال هر نقطه مرکآنچه واقعیت تصور میکنیم زیر فشار کووید چه باید کرمغز در تنهایی آسیب میبینابتدایی که در ذهن دانشمنعامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز از مغز تبحثی درباره احساساتی غیرهمراهی نوعی سردرد میگرنیحس و ادراک (قسمت دوم )تاثیر مشاهده بر واقعیت بمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدرمان جدید میگرن با انتی آیا یک، وجود داردزبان شناسی نوین نیازمند نقش ژنتیک در درمان اختلاابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تنقش ذهن و شناخت در حوادث برخی نکات از گاید لاین پرهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت پنجاه و یتاثیر گیاه خواری بر رشد وکمردردمیهمانهای ناخوانده عامل درگیری مغز در بیماران مبآیا خداباوری محصول تکاملسلولهای ایمنی القا کنندهابزار بقای موجود زنده از از روده تا مغزچند نرمش مفید برای کمردربررسي علل احتمالي تغيير فیزیک مولکولها و ذرات در هوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت شصت و دوتاثیر دوپامین و سروتونینکوری گذرای ناشی از موبایما بخشی از این جهان مرتبطذرات کوانتومی زیر اتمی قآزمون ذهنی گربه ی شرودینسیگار عامل افزایش مرگ ومابزارهای بقا ازنخستین هماصل بازخوردنورون هاي مصنوعی می توانتفاوت مغز انسان و میمون هقلب را نشکنهوش احساسیخودآگاهی و هوشیاريتاثیر درجه حرارت بر عملککتاب طبیعت در قالب هندسهمخچه ، فراتر از حفظ تعادلرویاها از مغز است یا ناخوالکتروتاکسی(گرایش و حرکساختار شبکه های مغزی ثاباحساس گذر سریعتر زمانبه مغز خزندگان خودت اجازچگونه واکسن کرونا را توزتمایل زیاد به خوردن بستنلوزالمعده(پانکراس)مصنوعهر چیز با هر چیز دیگر در تدندان ها را مسواک بزنید تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی گنجینه ای به نام ویتامین روشهای شناسایی قدرت شنوامراحل ارتقای پله پله کیهاندام حسی، درک از بخش هایشلیک فراموشیادغام میان گونه های مختلبیماری آلزایمر، استیل کوچالش هوشیاری و اینکه چرا جهان پیوستهتو با باورهایت کنترل میشمنابع انرژی از نفت و گاز ویتامین کادانش بی نهایتتشخیص ژنتیکی آتروفی های تشخیص آلزایمر سالها قبل پنج اکتشاف شگفت آور در موراه های جدید برای قضاوت رمعنی روزهايندگان چگونه خواهند دیدشبیه سازی سیستم های کوانارزش حقیقی زبان قسمت اولبیان حقیقتچرا مغزهای ما ارتقا یافت جاذبهتوازن مهمتر از فعالیت زیمنابع جدید انرژیواکسن های شرکت فایزر آمرداروی جدید s3 در درمان ام جنسیت و تفاوت های بیناییپیشرفت در عقل است یا ظواهزمان و مکان، ابعاد کیهان مغز انسان برای شادمانی طایا بیماری ام اس (مولتیپظهور امواج مغزی در مغز مصاز بحث های کنونی در ویروسبحث درباره پیدایش و منشا نشانه های پروردگار در جهحقیقت غیر فیزیکیتکامل داروینی هنوز در حامنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتورزش هوازی مرتب خیلی به قدر کمتر از چند ماه سوش جدآنچه حس می کنیم، نتیجه ی زیرفون داروی ضد ام اسمغز را از روی امواج بشناسابزار هوش در حال ارتقا ازعادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تبخش فراموش شده ی حافظههندسه ی پایه ایحس و ادراک قسمت 67تاثیر نگاه ناظر هوشیار بمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدرمان جدید کنترل مولتیپلآیا کیهان می تواند یک شبیزبان، نشان دهنده ی سخنگو نقش گرمایش آب و هوا در همابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تنقش روی و منیزیم در سلامتبرخی نرمش ها برای زانوهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت پنجاه و دتاثیر گیاه خواری بر رشد وکمردرد ناشی از تنگی کانامیوتونیک دیستروفیدرگیری مغزی در سندرم کووآیا دلفین ها می تواند از سلولهای بنیادی مصنوعی درابزار بقای موجود زنده از از علم جز اندکی به شما داچند جهانیبررسی و اپروچ جدید بر بیمفیزیک و هوشیاریهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت شصت و ششتاثیر دپاکین بر بیماری مکی غایب شدی تا نیازمند دلما تحت کنترل ژنها هستیم یذرات کوانتومی زیر اتمی قآزمون ذهنی گربه شرودینگرسیاهچاله های فضایی منابعابزارهای بقای موجود زندهاصل علت و تاثیرنورون های ردیاب حافظهتفاوت ها و تمایزها کلید بقیچی ژنتیکیهوش عاطفی بیشتر در زنانخودآگاهی و هوشیاريتاثیر درجه حرارت بر عملککتاب، سفری به تاریخمخچه ابزاري که وظیفه آن فرویاهای پر رمز و حیرتی درالگو و عادت را بشکن و در اسازگاری با محیط بین اجزااحساسات کاذببه هلال بنگرچگونه آن شکری که می خوریمتمدن قدیمی ای در جنوب ایرلیس دگرامفتامین یا ویاسهر حرکت خمیده می شود و هر دو ویژگی انتزاع و قدرت تجتبدیل سلولهای محافط به سگویید نوزده و ایمنی ساکتروشی برای بهبود هوش عاطفمرز مرگ و زندگی کجاستانرژی تاریکشنا در ابهای گرم جنوب نیاادغام دو حیطه علوم مغز و بیماری الزایمرچالش هوشیاری و اینکه چرا جهان پیوستهتو جهانی هستی که خودش را منابع انرژی از نفت و گاز ویتامین کا و استخواندانشمندان موفق به بازگردویتامین کا در سبزیجاتدانشمندان نورون مصنوعی ستصویربرداری فضاپیمای آمپوست ساعتی مستقل از مغز دراه های جدید برای قضاوت رمعادله ها فقط بخش خسته کنايا اراده آزاد توهم است یشبکه های مصنوعی مغز به درارزش حقیقی زبان قسمت دومبیست تمرین ساده برای جلوچرا ویروس کرونای دلتا واجاذبه و نقش آن در شکلگیریتوسعه هوش مصنوعی قادر اسمناطق خاصی از مغز در جستجواکسن کووید 19 چیزهایی که داروی جدید میاستنی گراویجنسیت و تفاوت های بیناییپیشرفتی مستقل از ابزار هزمان واقعیت است یا توهممغز انسان رو به کوچک تر شایا بدون زبان میتوانیم تعقل مجادله گراز تلسکوپ گالیله تا تلسکبحثي درباره هوش و تفاوتهنظام مثبت زندگیحقیقت غیر قابل شناختتکامل داروینی هنوز در حامنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتورزش هوازی ، بهترین تمریدر آستانه ی موج پنجم کوویآنها نمیخواهند دیگران رازیست، مرز افق رویداد هستمغز زنان جوانتر از مغز مرابزار بقا از نخستین همانعارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تبخش بزرگی حس و ادراک ما اهندسه ی رایج کیهانحس و ادراک قسمت چهلتاثیر نگاه و مشاهده ناظر یادآوری خواب و رویامنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدرمان جدید سرطانآیا گذشته، امروز وآینده زبان، وسیله شناسایی محیطنقش پیش زمینه ها و اراده ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تنقش روزه داری در سالم و جبرخی نرمش های گردنهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت پنجاه و ستاثیر گیاه خواری بر رشد وکمردرد و علل آنمیگرن و پروتئین مرتبط با درگیری مغزی در سندرم کووآیا دلفین ها میتوانند باسلسله مباحث هوش مصنوعیابزار بقای موجود زنده از ازدواج های بین گونه ای، رچند روش ساده برای موفقیتبررسی ژنها در تشخیص بیمافیزیکدانان ماشینی برای تهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک سی و هفتمتاثیر داروهای ضد التهاب کیهان خود را طراحی میکندمانند آب باشذرات کوانتومی زیر اتمی قآسيب میکروواسکولاریا آسسیاهچاله ها، دارای پرتو ابزارهای بقای از نخستین اصل عدم قطعیت از کوانتوم نوروپلاستیسیتی چیستتفاوت های بین زن و مرد فققیچی ژنتیکی تهدید یا فرصهوش عاطفی در زنان بیشتر اخودروهای هیدروژنیتاثیر درجه حرارت بر عملککتابخانهمدل همه جانبه نگر ژنرالیرویای شفافالگوی بنیادین و هوشیاریستون فقرات انسان دو پا جلاخلاق و علوم اعصاببه کدامین گناه کشته شدندچگونه انتظارات بر ادراک تمدن پیشرفته ی پیشینیانلا اکراه فی الدینهرچیز با یک تاب تبدیل به دو برابر شدن خطر مرگ و میتداوم مهم است نه سرعتگوشه بیماری اتوزومال رسسروشی جدید در درمان قطع نخمرز بین انسان و حیوان کجاانرژی تاریک که ما نمی توشناخت و معرفت، و نقش آن دارتقا و تکامل سنت آفرینش بیماری ای شبیه آلزایمر و چالش هوشیاری و اینکه چرا جهان پر از چیزهای اسرار آتو دی ان ای خاص ميتوکندريمنابع انرژی از نفت و گاز منابع انرژی از نفت و گاز ویتامین بی 12 در درمان درددانشمندان یک فرضیه رادیکتصادف یا قوانین ناشناختهپوشاندن خود از نورراه پیروزی در زندگی چیستمعجزه ی علمايا اراده آزاد توهم است یشباهت مغز و کیهانارزش حقیقی زبان قسمت سومبیش از نیمی از موارد انتقچرا پس از بیدار شدن از خوجدایی خطای حسی استتوسعه برخی شغل ها با هوش منبع هوشیاری کجاست قسمت واکسن کرونا و گشودن پنجرداروی جدید ضد میگرنجهل مقدسپاسخ گیاهان در زمان خوردزمان پلانکمغز انسان رو به کوچکتر شدایا تکامل هدفمند استعلم و ادراک فقط مشاهده ی از تلسکوپ گالیله تا تلسکبحثی جالب درباره محدودیتنظریه ی تکامل در درمان بیحقایق ممکن و غیر ممکنتکامل داروینی هنوز در حامنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتورزش و میگرندر درمان بیماری مولتیپل آنزیم تولید انرژی در سلوزاوسکا درمان گوشرمغزهای کوچک بی احساسعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تبخش بزرگتر کیهان ناشناختهندسه بنیادینحس و ادراک قسمت چهل و هفتتاثیر نگاه انسان بر رفتاژن همه چیز نیستمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدرمانهای بیماری پارکینسآیا پیدایش مغز از روی تصاسفر نامه سفر به بم و جنوب نقش آتش در رسیدن انسان بهابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تنقش رژیم غذایی بر رشد و ابرخی یونها و مولکول های مهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت پنجاه و شتاثیر گیاه خواری بر رشد وکمردرد با پوشیدن کفش منامیگرن سردردی ژنتیکی که بدرگیری اعصاب به علت میتوآیا دست مصنوعی به زودی قاسلطان جنگل یا صاحب ملکوتابزار بقای موجود زنده از اساس انسان اندیشه و باور چندین ماده غذایی که ماننبررسی سیستم تعادلی بدن افاصله ها در مکانیک کوانتهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک- قسمت پنجاه و تاثیر داروی ضد تشنج سدیم کیهانِ هوشیارِ در حال یاماه رجبرفتار اجتماعی انسان، حاصآسیب ها ناشی از آلودگی هوسیاهچاله و تکینگی ابتدایابزارهای دفاعی و بقای مواصول انجام برخی نرمش ها دنوروز یا روز پایانیتفاوت های تکاملی در مغز وقانون مندی نقشه ژنتیکی مهوش عاطفی در زنان بیشتر اخورشید مصنوعیتاثیر درجه حرارت بر عملککجای مغز مسئول پردازش تجمدل های ریز مغز مینی برینروان سالمالگوبرداری از طبیعتسخن پاک و ثابتاخلاق پایه تکامل و فرهنگبه بالا بر ستارگان نگاه کچگونه به سطح بالایی از هوتمدن بشری و مغز اخلاقیلایو دوم دکتر سید سلمان فهزینه ای که برای اندیشیددو برابر شدن خطر مرگ و میتداخل مرزها و صفات با بینگوشت خواری یا گیاه خواریروشی جدید در درمان نابینمرز جدید جستجو و اکتشاف، انسان قدیم در شبه جزیره عشناخت درون، شناخت بیرون؛ارتوکين تراپی روشی جديد بیماری ای شبیه ام اس مولتچالش هوشیاری و اینکه چرا جهان دارای برنامهتولید مثل اولین ربات های