آیا الگوی زندگی به اینجا می انجامد که محبت و تندرستی و خیر و آرامش و صلح، آقایی کند.
آیا بعد پنجم، تعریف عقلی مشخصی دارد؟
در زمان سخن گفتن در مورد ابعاد، خودمان را گاهی اینطور می بینیم که مقید به دیدگاه و تشخیص عقلی است و بیشتر از معانی، در مورد نامگذاری های بحث می کنیم.
حس و ادراک- قسمت هفتاد و شش
حصر بعد اول، در معنی نقطه و بعد دوم، در معنی طول و عرض و بعد سوم، در معنی طول و عرض و ارتفاع، سبب می شود در مورد تعریف بقیه ی ابعاد با همان منطق جستجو کنیم. عقل در تشخیص ابعاد سه گانه ی قبلی مفید است، چون در سطح ارتعاشات آن ابعاد است فقط در زمان رفتن به بعد چهارم، عقل شروع میکند ما را فریب دهد. در این بعد احساس می کنیم معانی شروع به تغییر میکند و ما نیاز داریم بیشتر فکر کنیم. (ابعاد مرسوم جهان مادی ما در راستای نیازهای تکاملیِ به ارث رسیده از پیشینیان انسان، شکل گرفته است. هرچند انسان نسبت به پیشینیان قبلی، تحول عظیمی پیدا کرده است ولی هنوز بسیاری هستند که در راستای همان نیازهای تکاملی حیوانی می اندیشند. طبیعی است. عقلی- که با این نیازها خو گرفته است- کمتر میتواند فراتر از آن را ببیند.
مغز در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی و تبدیل شدن به برترین ابزار بقای مادی، قابلیت سازگار شدن و خو گرفتن و عادت کردن دارد و این عادت کردن، امروز بسیاری انسان ها را از درک های بالاتر محروم میکند.)
معمولا آنچه بعد چهارم تصور می شود مجموع ابعاد نخستین است که زمان به آن اضافه می شود. به نوبه ی خود، می توانیم با عقل، با زمان تعامل کنیم. ولی وقتی به عقل پناه می بریم ما را به ساعت، احاله میدهد و ساعت، ابزار پیگیری زمان حین جاری شدن آن است. و در زمان پیگیری جریان زمان، حس بینایی را در زمان پیگیری عقربه های ساعت به کار می گیریم و احساس می کنیم این تفسیر عقلی، قانع کننده است ولی ناکافی است.
و این، چیزی است که انیشتاین در نظریه ی خود در مورد نسبیت، بر آن تاکید کرد. غیر کافی است زیرا ما احساس می کنیم زمان، معنی عمیق تری از توالی لحظات دارد و این معنی را نمیتوان جز با قلب، یعنی با احساس کشف شود.
ما با احساس خود می فهمیم زمانی که طی ساعت می گذرد همان چیزی نیست که در همه ی حالات هست. یک بار احساس می کنیم ساعت، عبارت است از یک دقیقه و یک بار عبارت است از یک روز کامل.
بعد چهارم مانند همزه ی وصل بین دو بعد سوم و پنجم تصور می شود از این رو، این بعد مفاهیم عقلانی و مفاهیم عاطفی را همزمان دارد و این در حقیقت همزه ی وصل بین حواس عضوی سوم و حواس روحانی پنجم است (احساسات و خیال و الهام و حدس و نیت)
زمان را می توانیم از زاویه ی عقل به عنوان حرکت عقربه های ساعت ببینیم و می توانیم آن را از زاویه ی احساسات مانند دوره هایی ببینیم که قالبی را که عقل ثبت میکند در هم می شکند. در بعد پنجم، مفاهیم تغییر می کند و عقل ناتوان از تطبیق مکانیسم های آن می شود، زیرا تصور نمی شود ما به فرایندها و مکانیسم های مادی هندسی نیاز داشته باشیم زیرا به مکانیسم های جدیدی نیاز داریم که از موارد قبلی، متفاوت است.
این مکانیسم ها ارتعاشات و نوسانات و نیرو است. در این الگو مقوله ی نیکولا تسلا می آید: اگر بخواهی اسرار کیهان را بشناسی در مورد قانون ارتعاش و نوسان و نیرو بیندیش
زبان حال او می گوید اگر خواسته باشی آن چه را از درک آن ناتوانی تا حدی بفهمی اکنون خود را از مکانیسم های قدیمی خالی کن و در مورد موارد جدید، بیندیش. بعد پنجم شکل هایی هندسی و ساده نیست بلکه حالت شعوری و احساسی است که هندسه ی کلاسیک از جسمانی کردن آن، ناتوان است.
بعد پنجم درجه ی هوشیاری و آگاهی است و خصوصیات ارتعاشی یا نوسانی خود را دارد در این درجه، مفاهیم و اعتقادات و احساسات، تغییر میکند؛ دیدگاه ما وسیعتر و کاملتر میشود و ما به سوی احساس رخدادها و ارتباط ها متمایل می شویم. در اینجا ما به عقلانیت، متمایل نیستیم.
دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [1/25/2023 4:47 AM]
قلب و روح معنی ای عمیق و نقشی فعال در زندگی ما دارد. احساس می کنیم نیازی به حکم کردن قطعی نداریم زیرا تصور نمیشود ما در معانی بعد سوم- که بر اساس نزاع قطب هاست- آرامش پیدا کنیم.
احساس نمیشود مجبور بر گرفتن موضع یا ضد آن باشیم.
ما احساس آسایش بیشتر می کنیم وقتی به نظریه ی تکاملی و مشمول، تن دهیم که چیزی جز تکامل را در میان شب و روز و سفید و سیاه و خیر و شر نمی بیند. تن دادن به مانند این معانی، زندگی را به شکل ریشه ای تغیر میدهد و سبب می شود انسان با آرامش درونی زندگی کند.
بعد پنجم، آگاهی ای جدید است و در نتیجه ی آن، الگوی زندگی به اینجا می انجامد که محبت و تندرستی و خیر و آرامش و صلح، آقایی کند.
مقاله از نجیب قلال، پژوهشگر علوم فیزیک و آگاهی
توصیه میشود به سلسله مقاله هایمنبع هوشیاری کجاست؟ و مقاله یهاوکينگ پیش از مرگش، رساله ای در مورد پایان جهان, باقی گذاشته است! و مقاله یحس و ادراک- قسمت بیست و ششم در همین کانال مراجعه شود.
https://www.facebook.com/najib.kallel
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031