معماری، هندسه است که قابل مشاهده و رویت شده است و این، ادراکی است مشابه موسیقی
موسیقی، عددی است که قابل شنیدن، شده است.
Architecture is geometry made visible in the same sense that music is a number made audible.
- Claude F. Bragdon
Explore the architecture of the universe itself through unified physics in Resonance Academy's free online unified science course (available in English, French, and Spanish) at...
ResonanceScience.org
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=683751813104038&id=100044076761942&mibextid=Nif5oz
توضیح:
مشاهده، فقط دیدن نیست بلکه درک محیط است که سازگار با ابزارهای شناختی و ادراکی ناظر است. امواج موجود در کیهان در قالب اوج ها و افت های مداوم، زمینه ای در کیهان است که در ابزار هوشمندی ناظر هوشمند، شکل میگیرد و درک میشود.
آنچه به عنوان خصوصیت و شخصیت در مورد جهان اطراف، درک میشود، چیزی جز این امواج و پرتوها با فرکانس ها و طول موج های متفاوت(صوتی یا بینایی و....) نیست که به وسیله ی ابزار هوشمندی، شکل و هویت می یابد.
بستر موجود در کیهان، مطابق و سازگار با اندام حسی و شناختی ناظر، شکل و هویت می یابد و این ویژگی و خصوصیت، فقط تصویر نیست بلکه می تواند صوتی یا لمسی یا شنیداری و یا حتی فراتر از ابعاد حسی مرسوم باشد.
معماری: از نظر لغوی یعنی ایجاد عمران و آبادانی
عمران و آباد کردن، در عرصه ی امواج به عنوان منبع شکل ها و ساختارها در کیهان؛ چه صورت بینایی یا شنوایی و ... شکل دادن به امواج به گونه ای است که در نگاه ناظر، عمران و آبادی به نظر برسد.
در حقیقت، تلاش برای زیبا کردن یا عمران و معماری، روی امواج و پرتوها انجام میشود. این پردازش، در جهتی انجام میشود که برای ناظر، زیبا و قابل درک باشد. با وجود تکنولوژی های نوین می توان امواج را به هم تبدیل کرد مثلا موج شنوایی را با زیاد کردن فرکانس، به موج بینایی تبدیل کرد و یا امواج غیر قابل درک به وسیله ی انسان مانند پرتوهای فرابنفش و یا فروسرخ را به امواج قابل رویت تبدیل کرد؛ همانطور که در تصویر برداری با اشعه ی ایکس روی صفحات خاص، پرتوی ایکس به تصاویر قابل مشاهده تبدیل میشود و یا پرتوهای فروسرخ دریافت شده در تلسکوپ جیمز وب به امواج قابل رویت تبدیل میگردد.
این دگرگون کردن پرتوها نوعی معماری است که تصویر را برای ناظر، قابل رویت و یا زیبا میکند.
در سودمند کردن این فرایند، دو جنبه ی داده و دریافت کننده باید مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی لازم است پرتوها(داده) به شکلی تغییر داده شود که برای ناظران، قابل درک باشد و معماری هر اندازه زیبا باشد، اگر قابل درک به وسیله ی ناظران نباشد، زیبایی حس نخواهد شد.
در تعبیر عمومی تر معماری، نقشه کشی ساختمانی زیبا است. در این تعبیر عمومی، معماری، منحصر به نگاه و تصویر میشود در حالی که در بعد وجودی و یا در عرصه ی امواج، این معماری، مشابه معماری در سطح پرتوهای شنوایی و یا دیگر پرتوهای موجود در کیهان است و تفاوت فقط در سطح فرکانس امواجی است که با توجه به تفاوت ظرف ادراکی ناظر، در ذهن او جای می گیرد.
در اینجا معماری، هندسه ای است که قابل مشاهده، شده است و این، مشابه موسیقی است که اعداد و نت های قابل شنیدن(پرتوهایی قابل شنیدن با فرکانس خاص)است.
تفاوت در ظرفی- که گاهی قادر به درک امواج نورانی و گاهی قادر به درک امواج شنوایی و گاهی قادر به درک دیگر پرتوها است- سبب میشود او ببیند یا بشنود یا از همه ی این ادراکات، فراتر برود.
توضیح از دکتر سلمان فاطمی نورولوژیست
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031