منبع هوشیاری کجاست؟ قسمت هجدهم
مشاهده گر، جدای از شیء مشاهده شده، نیست!
تمایز و تفاوت، محصول ذهنی است که به ناچار از دریچه ی کیهان مادی می نگرد.
تفاوت ها و تمایزهایی- که در کیهان مادی تصور میشود- در حقیقت، جلوه ای از علت و سبب های بالاتر است که در کیهان مادی به صورت شکل های محدود و مشخص و متمایز، خودنمایی میکند؛ تجلی از حقیقتی که در ظرف های کوچک کیهان مادی، شکل و رنگ متفاوتی پیدا میکند. (برای بررسی بیشتر حقیقت جهان های موازی در علم فیزیک جدید به مقاله هایمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمت سیزدهم و تسلیم شدن از نورون آغاز می شود!/شناسایی نورون انگیزه زدادر همین کانال مراجعه شود.)
یگانگی حقیقت، در پس نگاه های محدود در عالم ماده و ظرف های محدودی- که حقیقت را در خود میگیرد- به صورت متفاوت جلوه می کند وگرنه این تمایزها و تفاوت ها، چیزی جز جلوه ی حقیقتی یکسان نیست.
ظرف های محدود که بار دیگر در ظرف محدود ذهن مشاهده گر ریخته میشود و مشاهده گری که آن حقیقت محدود شده در قالب ظرف ها را بار دیگر با توجه به ظرفیت ذهنی خود، کوچک می کند و ذهن محدود، تصویری محدود را از آنچه هست می پروارند.
.
واقعیت اینکه مشاهده گر، چیزی محدود را می بیند و بار دیگر آن را در قالب ظرف ذهنی خود می آورد.
خود این مشاهده گر هم بدون وجود مشاهده گری بالاتر- که او را از افقی فراتر و از مجموعه ای دیگر ببیند- شکل نمی یابد.
این سلسله ی مشاهده گران- که بدون وجود شاهد، موقعیت و کیفیت و شکلی ندارند- خودشان بخشی از مشاهده اند هرچند در موقعیتی در برابر مجموعه ی پایین تر می توانند به شاهد تبدیل شوند.
شاهد و مشهود و حامد و محمود و احمد و محمد.... از مجموعه های متفاوت جلوه گری میکند وگرنه وقتی شاهدی نباشد که مشهود را مشاهده کند این مشهود دیگر مشهود نیست بلکه خود شاهد مجموعه ی پایینی است و این فرایند ادامه می یابد.
بازخورد مشاهده کننده و ناظر- که وجود خودش، مدیون شاهدی دیگر از مقامی بالاتر است- همه ی کیهان ما را شکل میدهد. ذهن و هوشیاری بدون در نظر گرفتن این بازخوردها ممکن نیست. (توصیه می شود برای بررسی بیشتر به مقاله ی تاثیر مشاهده بر واقعیت بر اساس آزمون ذهنی شرودینگرو مقاله ی برای خودآگاه بودن، تو باید بازخورد داشته باشیدر همین کانال مراجعه شود. )
مشاهده کننده، خودش یک چیز مشاهده شده است.جیدا کریشنامورتی(۱۲ مه ۱۸۹۵ ۱۷ فوریه ۱۹۸۶)، نویسنده، متفکر و سخنران هندی تبار که در خودشناسی و مسائل فلسفی و روانشناختی، آثار بسیاری به جای گذاشتهاست. او اعلام کرد که پیرو هیچ ملیت، طبقه، مذهب یا فلسفهای نیست و بدین ترتیب بهطور مستقل و آزاد به زندگی و فعالیت ادامه داد و بقیه عمر خود را در سفر به جهان، صحبت کردن با افراد و گروههای بزرگ و کوچک سپری کرد. او نویسنده کتابهای بسیاری بود، مانند اولین و آخرین رهایی، فقط انقلاب و دفتر یادداشت کریشنامورتی. )
درک ذهنی و عقلی جمله ی بالا مشاهده کننده، خودش یک چیز مشاهده شده است.یکی از موضوعات دشوار برای بسیاری است، به این علت که عقل ما، مجادله گر و دوگانه است.(عقل مجادله کننده ای که سعی میکند خود را متمایز و جدای از دیگر جهان آفرینش ببیند؛ در حالی که این تمایزها و تفاوت ها زاییده ی نگاه خودخواه و زمینی است. در افق وسیع تر و بالاتر از زمین، این تمایزها جز توهم وجود و عدمی با قابلیت وجود نیست.)
منطق و استدلال، برای تجارت خوب است؛ برای ریاضیات خوب است ولی کاملا وقتی سطوح بالاتر در نظر گرفته شود، بی فایده است. آشو
نقل شده از صفحه فیسبوکنسیم هرمیان محقق و موسس بنیاد بین المللی طنین برخی توضیحات از دکتر سلمان فاطمی نورولوژیست
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2109972882491977&set=gm.10159569011334280
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031